blog

Dè productiviteitversneller van de 21ste eeuw

carrière & mensen

Eén stelling, binnen LinkedIn Logistiek van Logistiek.nl, heeft me onlangs geraakt. De gedachtengang was als volgt:´De grootste kostenpost zijn onze mensen, dus als we ons kosten willen terugdringen dan moeten we de bezetting nog beter aansluiten op het werkaanbod. Dat is de reden dat allround medewerkers productiever zijn dat specialisten omdat zij flexibeler inzetbaar zijn.´

De stelling raakte me vooral vanwege de ´klinische´ aanpak, die ik ook in de reacties terug las. Natuurlijk is het zo dat de productiviteit een van de sleutelfactoren is in gestandaardiseerde logistieke processen. En ja, het is ook zo dat de grootste kostenpost mensen zijn. Alhoewel, dit is de waarheid van het industriële tijdperk, waarin machines en panden als investering op de balans staan, terwijl mensen als kostenpost geboekt staan.

  

Mensen alleen als kostenpost?

Inmiddels zijn de tijden wel veranderd en komen we in onze samenleving langzaam tot de conclusie dat het niet productiviteitverhogend werkt om mensen alleen als kostenpost te beschouwen. Met andere woorden, alleen te benutten voor de handen die ze leveren. In ruil voor salaris.

 

Poppetje

In de 21ste eeuw, het tijdperk van de kenniswerker, hebben we dankzij het voortschrijdend inzicht van het vorige tijdperk een nieuwe waarheid. En dat is dat mensen, bewust of onbewust, kiezen voor een bepaald gedrag gebaseerd op hoe ze worden behandeld. Dus als ze worden behandeld als kostenpost, als handen of als poppetje om mee te schuiven dan zal dit in hun gedrag zichtbaar worden.

   

Iemand zal zich alleen compleet inzetten en betrokken voelen bij de organisatie als zij ook op die manier behandeld worden. Als compleet mens, meer dan handen alleen. Waarbij ze worden bevestigd in het enorme potentieel dat in ieder mens aanwezig is.

 

Stel je toch eens voor dat mensen ervoor kiezen om hun potentieel en talenten vol in te zetten in hun werk, omdat ze plezier en voldoening hebben in hetgeen ze doen, wat een productiviteitsverhoging zal dat dan opleveren!

 

En dit geldt ook voor die collega op de werkvloer, hij/zij kent de in´s en out´s van zijn/haar werk immers het beste. Wat zal er gebeuren als zij werkelijk meedenken in het verbeteren van het proces? En wat gebeurd er met hun motivatie als ze hun talenten kunnen benutten?

 

Volgens mij is het voor klanten en collega´s velen malen beter en plezierig als de productiviteit wordt verhoogd vanuit een positief werkklimaat. Ik wens het iedereen toe.

  

Bekijk hier de discussie op de LinkedIN Groep Logistiek…

Reageer op dit artikel