blog

Hoe bloot is uw magazijn?

carrière & mensen

Hoe bloot is uw magazijn?
pin up in het magazijn?

Bloot kom je bijna overal tegen. Soms zit het verborgen, soms ligt het er wel dik bovenop. Maar wat heeft dat met lean en productiviteit in het magazijn te maken? Meer dan u denkt: haal irritante blikvangers weg!

Bij mijn allereerste werkgever was het gewoon dat vrouwelijk schoon tentoon werd gesteld in de vorm van pin-ups. Van Dale beschrijft het woord pin-up als: ‘meisje dat als model dient voor erotisch prikkelende foto’s die op de wand (van een vrachtauto, kantine e.d.) kunnen worden geprikt’. Deze tekst geeft al aan hoe dit onderwerp in de publieke opinie neergezet wordt. Het werkt in ieder geval niet imago verhogend. Het lijkt onschuldig maar het is bewezen dat medewerkers door dergelijke afbeeldingen afgeleid kunnen worden.

    

Invloed op productiviteit en klant

Onderzoeken hebben aangetoond dat het oog van een gemiddelde persoon zich richt op deze afbeeldingen. Toen we een nieuwe fabriek mochten inrichten, hebben we dan ook in goed overleg met de werknemers besloten om de zinnenprikkende afbeeldingen te verdrijven. Het bleek zelfs dat de posters niet door iedereen gewaardeerd werden; vrouwelijke collega’s konden het over het algemeen niet waarderen. Diverse personen bleken ook op grond van hun persoonlijke overtuiging niet gediend te zijn van deze plaatjes. En wat denkt u van klanten die hier een negatieve mening over hebben? Misschien vertellen ze u dat niet, maar in hun handelen zou dat ook wel eens negatief uit kunnen pakken.

 

Onacceptabele kleding

Natuurlijk is het bij u niet zo erg, maar toch is het goed eens te gaan rondkijken of er geen aanstootgevende beelden in uw bedrijf de ronde doen. Dat hoeft niet altijd in de vorm van bloot te zijn. Het valt me vaak op dat werknemers kleding aanhebben met een boodschap die voor anderen onacceptabel kan zijn. Dat leidde er bij enkele klanten van me toe dat ze overgestapt zijn op bedrijfskleding. Bedrijfskleding met een eigen naam erop maakt het, behalve netter, ook qua communicatie nog eens veel persoonlijker.

 

Waar het bij verkeerde afbeeldingen en aanstootgevende kleding vaak op neer komt, is dat de aandacht afgeleid wordt van de normale gang van zaken. Dat noemen we bij lean: verspilling (waste). Begin weer eens met een schone lei. Het verfraaien van een ruimte kan juist productief werken. Speel met licht en kleur, dat levert meer op dan u soms denkt: van verlicht naar betere verlichting. En zoals we bij lean altijd zeggen: begin met kleine stapjes.

Reageer op dit artikel