blog

Bent u naast logistiek manager ook talentmanager?

carrière & mensen

Bent u naast logistiek manager ook talentmanager?
Talentmanager logistiek manager

Hoe krijg je het juiste logistieke talent in je organisatie? Het is belangrijk om talentmanagement goed in te bedden in de organisatie, zegt Marco Weijers van Huthwaite Inernational. Maar hoe doe je dat en welke invloed heeft de logistieke manager daarop?

Er zijn tot nu toe maar weinig logistieke bedrijven die inzien dat talentmanagement zich niet alleen moet richten op enkele high-potentials in specifieke afdelingen. Het moet zich richten op medewerkers van alle afdelingen, die op enigerlei wijze waarde kunnen toevoegen aan de organisatie.

     

Mensen over het hoofd zien

Effectief talentmanagement biedt meer dan het verder op weg helpen van  medewerkers die het al heel goed doen. Dat betekent dat een organisatie allereerst het potentieel onder alle medewerkers moet vaststellen. Welke medewerkers beschikken over de vaardigheden en de karakterkenmerken om nieuwe werkwijzen snel te omarmen en over te brengen op anderen? Het is daarbij van belang om het begrip ‘talent’ niet te beperkt te interpreteren. Uiteraard zal echt talent schaars zijn binnen een organisatie, maar wie dit als enig uitgangspunt neemt, zal mensen over het hoofd zien, die met de juiste training en coaching veel meer kunnen dan ze nu al doen. Met de juiste aanpak is er vaak meer uit medewerkers te halen dan op het eerste gezicht lijkt.

 

De talentmanager
Wie is in dit geval de talentmanager? De medewerker van HR die hiervoor is vrijgemaakt? Zeker niet. Wil talentmanagement effectief zijn, dan is een gedeelde verantwoordelijkheid de enige weg naar succes. Naast HR moeten ook de directe manager en eventueel directe collega’s betrokken zijn bij het trainingproces. Alleen dan is het mogelijk om de training een integraal onderdeel te laten zijn van het talentmanagementprogramma. Het is immers niet de bedoeling dat een medewerker kunstjes of trucs leert, maar zich in de praktijk ontwikkelt. Training alleen is nog geen talentmanagement. Training is echter wel een belangrijk begin.

  

Uit onderzoek door Huthwaite International onder deelnemers van zijn trainingen blijkt weliswaar dat deze medewerkers ervan overtuigd zijn dat de training ze helpt hun werk beter te doen. Rond de negentig procent van de trainingdeelnemers zegt dat een bepaalde cursus ze in staat stelt bepaalde activiteiten effectiever uit te voeren. Maar belangrijker: wanneer zo’n training gecombineerd wordt met coaching, neemt dat percentage sterk toe tot maar liefst 99 procent. Die uitkomsten zijn het bewijs dat talentmanagement geen exclusieve trainingsactiviteit is, maar vraagt om inbedding in de organisatie. Het moet onderdeel zijn van de bedrijfscultuur, waarbij leidinggevenden de medewerkers stimuleren om aan deze programma’s mee te doen. Beschouw training en coaching niet als kostenposten, maar als een investering die beslist rendement oplevert voor iedereen die bij een organisatie is betrokken, klanten inbegrepen.

  

Positioneer een training

Vanuit het perspectief van de individuele medewerker is een losse training vaak geen motiverende factor.

Sterker nog: het kan gebeuren dat een medewerker de training zonde van de tijd vindt en die tijd liever besteedt aan het werk zelf. Pas als een training duidelijk is gepositioneerd als onderdeel van een programma om de medewerker te helpen beter te worden, werkt het als een echte motivator.

 

Hoewel het lastig is om oorzaak en gevolg direct aan elkaar te koppelen, is het opvallend dat goed presterende bedrijven zichtbaar meer tijd en geld besteden aan talentmanagementprogramma’s. Het zijn deze bedrijven waar medewerkers zich gewaardeerd voelen doordat ze direct bijdragen aan het succes van het bedrijf. Het kan zelfs leiden tot een situatiewaarbij bestaand talent in een organisatie nieuw talent creëert.

Reageer op dit artikel