artikel

Utilitarisme 2.0: durf te dromen

carrière & mensen Premium

Utilitarisme 2.0: durf te dromen

Je denkt vast: ‘Utili-wat? Nooit van gehoord!’ Toch ken je als logisticus de praktische toepassingen vast en zeker. Het zogenaamde utilistisch denken staat in de volksmond beter bekend onder de noemer ‘het doel heiligt de middelen’. Wat is je ultieme droom en waarom heb je die nodig voor goed management? Erwin Faber legt uit waarom.

Ene Machiavelli definieerde reeds in de Renaissance al dat geluk het resultaat is van plezier minus pijn. Maar is anno 2015 alleen het stellen van een ambitieus doel nog wel genoeg voor het bereiken van resultaat of ontbreekt er nog een factor in de formule van Machiavelli?

Droomfactor geeft het team een boost

Mijn advies hiervoor is het toevoegen van de droomfactor. Dit kan ieder (project)team een enorme boost geven! Tijdens het organiseren van een droomsessie tijdens de kick-off van een tweetal recente logistieke projecten kwamen beide projectteams tot het inzicht dat het niet alleen draait om meer productie, hogere omloopsnelheid, hogere bezetting, minder verspilling, lagere kosten, betere kwaliteit, minder ruimte, breder draagvlak. Toen we brainstormden over de ultieme droom ging het over zaken als trots zijn op het vakmanschap, het delen van kennis en marktleiderschap. De overlap tussen de twee projecten was opvallend en dat terwijl het een industriële versus een wetenschappelijke omgeving betrof.

In het vervolg van de projecten bleek de droom te zorgen voor verbinding, humor, focus, energie en motivatie. Alle ingrediënten in huis dus om van het project een succes te maken!

Koppel droom aan processen

De crux van het verhaal is uiteindelijk de droom te koppelen aan doelen en processen c.q. activiteiten. De parallel met de sportwereld is hierbij makkelijk te trekken. Zelf gebruik ik vaak het voorbeeld van de olympische droom uit het boek “Succesvol coachen” van John Withmore (EAN: 9789024418541). Hij beschrijft hierin de casus van een talentvolle Amerikaanse zwemmer, die zich door de prestaties van zwemlegende Mark Spitz tijdens de Spelen van 1972 in München laat inspireren. Uiteraard “comes the dream true at the end”. Het blijven natuurlijk wel Amerikanen. Zijn missie zag er in het kort als volgt uit:

  • Droom = Olympisch goud winnen
  • Einddoel = wereldrecord verbeteren
  • Streefdoel = stap-voor-stap persoonlijke record verbeteren
  • Proces = trainen, trainen, trainen

In het bedrijfsleven is de techniek van het droomdoel binnen het vakgebied verandermanagement onder de naam Big Hairy Audacious Goal (BHAG)inmiddels vele malen succesvol toegepast. Zo ontdekte ik tijdens een bezochte masterclass change management georganiseerd door been MC.

Laat wonderen gebeuren

Na zo’n 500 jaar is het dus de hoogste tijd voor utilitarisme 2.0 en een upgrade van de formule van Machiavelli. Laat dus ook in jouw organisatie c.q. project wonderen gebeuren door met elkaar af en toe eens uitgebreid te dromen. Vervolgens blijft het natuurlijk wel eerst pijn lijden (en niet vermijden), voordat je plezier verwerft en het geluk vindt.

Blijf jij het doel de middelen laten heiligen? Of ga je er, door de droom, wonderen mee verrichten? Laat het me gerust weten…

Reageer op dit artikel