nieuws

Nestlé en XPO Logistics bouwen meest geavanceerde dc ter wereld

Warehousing 2476

Voedingsconcern Nestlé en logistiek dienstverlener XPO Logistics hebben de handen ineen geslagen voor de realisatie van wat wordt genoemd het meest moderne en geavanceerde distributiecentrum ter wereld. Het dc wordt gebouwd in het Britse Leicestershire en zal door Swisslog worden uitgerust met de nieuwste geavanceerde sorteersystemen en robots in combinatie met de modernste magazijnautomatiseringstechnieken.

Nestlé en XPO Logistics bouwen meest geavanceerde dc ter wereld

XPO Logistics investeert maar liefst 55 miljoen pond in dit ‘state-of-the-art’ distributiecentrum van 60.000 vierkante meter dat verrijst op het SEGRO East Midlands Gateway Logistics Park in Leicestershire Midlands. Het pand, dat in 2020 klaar moet zijn, word door Nestlé voornamelijk gebruikt worden voor de distributie van verpakte producten als Kit Kat, Nescafé en Maggi naar de supermarkten en de groothandel.

Inzet drones

XPO beschouwt het pand als proeftuin waar samen met material handling specialist Swisslog volop geëxperimenteerd zal worden met robots die orders samenstellen en deze ook palletiseren. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van  drones die voorraden inventariseren, artificiële intelligentie en algoritme technologie om de personeelsbehoeftes en om het voorraadbeheer beter te kunnen plannen.

Vergaande robotisering

“Het gaat hier om de creatie van een logistiek centrum van de toekomst waar we alles kunnen uitproberen, van geavanceerde data-analyse tot ‘augmented reality’ en vergaande robotisering”, aldus Richard Cawston, managing director supply chain bij XPO Logistics Europe. Het dc wordt dus ook een denktank en een platform voor lancering van de nieuwste technologieën, die op termijn ook in andere logistieke centra van de logistiek dienstverlener gebruikt zullen worden.

Inspelen op dreigend personeelstekort

 

Het is opmerkelijk dat XPO vergaande magazijn automatisering en robotisering toepast in een retail dc. Deze investeringen waren tot nu toe vaak te duur voor de ‘gewone’ logistiek, maar daar wil de logistiek dienstverlener – mede onder invloed van alsmaar oplopende personeelstekorten in de logistiek – verandering in aanbrengen. Tot voor kort was vergaande automatisering en experimenten op dat vlak vooral weggelegd voor e-fulfilment centra van grote e-commerce partijen als Alibaba en Amazon.

Reageer op dit artikel