nieuws

De perfecte heftruck – het ideale plaatje volgens Linde

Warehousing 1318

Zo ziet een vorkheftruck er uit in de meest optimale vorm. Maximale efficiency, minste kans op ongevallen. Beter is er niet. Althans volgens de ontwerpers van Linde.

De perfecte heftruck – het ideale plaatje volgens Linde

Het Duitse heftruckmerk organiseert iedere twee jaar een eigen show, tien dagen lang, deze weken in Mannheim. Daar kunnen relaties kennis nemen van nieuwe technologie, verdeeld over vier thema’s: digitalisering, veiligheid, energie en automatische oplossingen – het laatste thema kwam dit jaar vooral van Dematic, dat nu ook net als Linde tot de Kion Group behoort. Want ook voor Linde is duidelijk, dat de heftruck ten opzichte van automatisch opslag- en transportsystemen terrein aan het verliezen is – al laten de verkoopcijfers nu nog een ander beeld zien. Extra reden om de heftruck in alle opzichten beter te laten presteren dan ooit tevoren.

LED verlichting – voor en achter

De ideale vorkheftruck uit de stal van Linde is – vanzelfsprekend – een elektrische truck in de Roadster versie. Dit model is herkenbaar aan de bouw met een bovenliggende neigcilinder, waarbij het zichtbelemmerende A-frame is weggelaten. Wel bestaat het dak uit een glasplaat voor beter zicht naar boven. Dit model is niet nieuw, wel zijn dat de diverse opties die zijn toegevoegd.
heftruckEén daarvan is nieuwe verlichting met LED strippen op de achterzijde en aan de zijkanten van de truck. In de rijrichting is de kleur wit en in de tegenovergestelde richting rood. Ook heeft de truck een variant op de zogenaamde Bluespot, waarvan Linde claimt de uitvinder te zijn jaren geleden en nu bij alle merken terug te vinden is. De variant die Linde heeft bedacht heet Truckspot, een driehoekig waarschuwingsteken zoals een verkeersbord, geprojecteerd op de vloer op 4 meter afstand van de rijdende truck. Dat moet voetgangers alert maken op truckverkeer.

Waarschuwen voor kantelgevaar

Hoogtepunt van Linde’s innovatieve oplossingen is de zogenaamde Safety Pilot. Dit systeem geeft de bestuurder klip en klaar inzicht in de verhouding tussen hefhoogte, lastzwaartepunt, laadgewicht en rijsnelheid, die allemaal invloed hebben op mogelijk kantelgevaar. Een ‘slimme bijrijder’ noemt Linde het systeem, dat kan ingrijpen wanneer het echt gevaarlijk wordt door de snelheid te reduceren. Chauffeurs die moeite hebben met het traditionele lastdiagram – verplicht aangebracht op elke heftruck – kunnen opgelucht ademhalen. De truck vertelt zelf wat kan en wat niet.
Daarmee is het ‘ideale’ plaatje nog niet compleet, vindt Linde. Het vorkenbord is anders geconstrueerd met een beter doorzicht. Elektrische energie komt van li-ion batterijen, om de truck meer uren te kunnen laten maken. Verder rijdt de perfecte truck op CS20 banden met een L-vormig profiel voor meer grip en minder rolweerstand.

Lees ook: Linde introduceert surround view

Meer foto’s van Linde’s WOMH 2018 – World of Material Handling in Mannheim:

Foto's

Reageer op dit artikel