nieuws

Primeur in heftrucks – volledig Li-ion geïntegreerd

Warehousing 6737

Voor het eerst is lithium-ion technologie gebruikt als basis om te komen tot een nieuw reachtruckontwerp. Tijdens de opening van de LogiMAT beurs in Stuttgart steelt Jungheinrich de show met de nieuwe ETV 216i.

Primeur in heftrucks – volledig Li-ion geïntegreerd
De nieuwe ETV 216i van Jungheinrich is de eerste reachtruck op de markt, die helemaal is ontwikkeld op basis van lithium-ion technologie.

In de nieuwe reachtruck ETV 216i is de batterij niet langer in de vertrouwde accutrog ondergebracht, maar geïntegreerd onder de stoel en de voetenruimte. De Li-ion techniek maakt het mogelijk om accu’s flexibel een plaats te geven. De afzonderlijke accucellen hoeven niet direct tegen elkaar te worden geplaatst en nog belangrijker: het is niet noodzakelijk om de accu uit de truck te kunnen halen om bijvoorbeeld te wisselen. Met Li-ion is het mogelijk om onbeperkt tussenladingen uit te voeren.

 

Lees het online magazine over de ETV 216i
Jungheinrich online magazine
Alles over de nieuwe reachtruck ETV 216i – inclusief diverse video’s – staat in een bijzonder online magazine, dat Logistiek heeft gemaakt samen met Jungheinrich. Bekijk hier de beelden en lees ook meer over de toepassing van lithium-ion, die op dit moment een grote doorbraak beleeft.

Meer omslag dan gebruikelijk

Door de nieuwe plek van de accu kon Jungheinrich de bestuurderscabine opnieuw vormgeven. In de nieuwe cabine heeft de bestuurder veel meer bewegingsvrijheid. Hij heeft veel extra been- en armruimte, terwijl de buitenmaten niet afwijken. Omdat de bestuurder direct naast de mast zit, is ook het zicht op de wielarmen en vorken een stuk beter dan gebruikelijk bij reachtrucks. Dat is een extra plus voor de veiligheid in het magazijn.

 

Overal tussentijds laden

De ETV 216i hoeft niet te worden geladen in een laadstation. Laders kunnen overal in het pand worden opgesteld. Zeker in grote operaties zal dat er toe leiden, dat veel inefficiënt rijden van en naar een centrale acculaadruimte achterwege kan blijven. De Li-ion batterijen in de ETV 216i hebben een veel langere levensduur, dan de loodzuur accu’s. Ze zijn volledig onderhoudsvrij en leveren meer kracht. De korte laadtijden maken het mogelijk om in drieploegendienst te werken. Door het efficiëntere laadproces is het energieverbruik lager dan voorheen.

De ETV 216i kan lasten tot 1.600 kg tot een maximale hefhoogte van 10,7 meter tillen. Vanaf 9 meter hefhoogte heeft de truck bovendien een hoger restdraagvermogen dan conventionele reachtrucks.

Vaandeldrager voor alle trucks

Lars Brzoska, lid van de Raad van Bestuur van Jungheinrich, spreekt van een belangrijke wereldprimeur: “We hebben nu voor het eerst de voordelen van lithium-ion techniek gebruikt om ook het ontwerp van een truck beter te maken. De nieuwe ETV 216i is een vaandeldrager voor de nabije toekomst. De geïntegreerde lithium-ion accu maakt deze reachtruck tot de meest compacte én best presterende in z’n klasse. De gebruiker merkt een betere ergonomie, betere manoeuvreerbaarheid en betere energiezuinigheid. Dit concept gaan we in de toekomst ook op andere types toepassen. De ETV 216i is de voorbode van een hele nieuwe generatie hef- en magazijntrucks.”

Reageer op dit artikel