nieuws

Software storingen ontregelen logistiek FloraHolland

Warehousing 1335

De logistieke dienstverlening van FloraHolland heeft twee weken geleden flinke vertraging ondervonden als gevolg van een fout in de software. Volgens de veilingorganisatie werkten daardoor onder andere de handscanners in de vestiging in Naaldwijk niet goed.

Software storingen ontregelen logistiek FloraHolland

Hierdoor konden vakbeheerders de producten niet scannen en konden de afleverteams van FloraHolland de producten niet conform planning afleveren in de klantenboxen. “Dit probleem hebben we onderzocht en opgelost. We monitoren dit systeem om in de toekomst dit soort situaties te voorkomen”, zegt de veilingorganisatie die klanten op de eigen website uitgebreid excuses aanbiedt.

Serverstoring voicepick systeem

Een andere storing deed zich twee weken geleden voor op de FloraHolland vestiging in Aalsmeer. Daar was sprake van een serverstoring in het voicepick-verdeelsysteem. Hierdoor hebben volgens de veilingorganisatie 25 minuten de werkzaamheden stilgelegen. “Deze storing is inmiddels opgelost”, meldt FloraHolland.

Tijdens Valentijn liep logistiek op rolletjes

Saillant hieraan is dat FloraHolland direct na Valentijnsdag nog wist te melden dat de interne logistiek rond deze feestdag beter was dan in het voorgaande jaar. In de twee weken voor Valentijnsdag leverde het bedrijf volgens eigen zeggen 14.000 bestellingen – 96,6 procent van de transacties – op tijd aan in de box van de klanten dan in dezelfde weken van het jaar ervoor.

Software achilleshiel bij FloraHolland

De bloemenveiling, die vestigingen heeft in Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg, is negen jaar geleden gefuseerd tot één handelsplatform. De ICT-systemen van de afzonderlijke veilingen bleven nadien echter naast elkaar bestaan. Lucas Vos, voormalig CEO van FloraHolland, liet in een interview met het Financieele Dagblad (FD) vorig jaar juni nog weten dat dit de achilleshiel is van de coöperatie met 4.000 leden-telers. “Bij de fusie zijn de systemen niet geïntegreerd.”

Groei in transacties via de klok

In dat zelfde interview zegt Vos ook dat de veiling zich ook heeft verkeken op de ontwikkeling van het veilproces zelf. De prognose was dat veilen via de traditionele klok snel zou afnemen, maar de werkelijkheid is anders. Het aantal transacties via de klok daalde eerst langzaam maar stijgt nu weer. De transacties worden bovendien kleiner.

200 extra mensen in dienst

Daardoor is de druk op de logistieke operatie groter dan was voorspeld. FloraHolland had het aantal logistieke medewerkers al ingekrompen en moest veel extra logistiek personeel inhuren om de, aan de handel beloofde, snelle doorlooptijden te kunnen waarmaken. Vos zei hierover in het FD: “Op het hoogtepunt hadden we wel 200 externe mensen aan het werk. Nu gaat het beter.”

Reageer op dit artikel