nieuws

Succes Picnic mede dankzij uiterst slim WMS pakket

Warehousing 1886

Doe meer met data. Picnic laat al een paar jaar zien, dat de online supermarkt zich met slimme software een plek bevecht in de overvolle food retailmarkt. Het WMS is daarin cruciaal.

Succes Picnic mede dankzij uiterst slim WMS pakket
Daniel Gebler

Vanaf het begin in 2015 is Daniel Gebler bij Picnic verantwoordelijk voor het ICT stuk van de online supermarkt. Juist op het punt van dataverwerking weet Picnic het verschil te maken. Op basis van een standaard WMS heeft het team van ICT specialisten zelf tal van aanvullingen gemaakt. Volgens Gebler doen standaard pakketten de basisfuncties naar behoren. Maar er zijn ook beperkingen. Planningen maken kost te veel tijd. Bovendien verliezen ze snel hun waarde gedurende een shift, wanneer zich nieuwe situaties voor doen. Als logistiek behoort tot de kernactiviteiten van een bedrijf, dan zou goede softwareondersteuning in bijvoorbeeld orderpickprocessen een krachtig concurrentievoordeel moeten opleveren. Gebler is voorstander van een hybride systeem gebaseerd op een standaard pakket, maar met zelf ontwikkelde tools.

Drie TED talks tijdens de WMS-dag

Tijdens de WMS-dag op 21 maart in Den Bosch is Gebler één van de drie openingssprekers, die een TED talk verzorgen. In de video leggen ze alle drie uit waar ze zich hard voor maken.
Dit is wat Gebler als discussiepunt gaat presenteren.
“De volgende generatie WMS gaat een just-in-time en buffer-less operatie mogelijk maken door de volgende stappen: van forward naar backward planning, van batch naar incremental, en van rule based algorithmic naar network based machine learning.”

 

 

 

 

Daniel Gebler: suggesties voor het winkelwagentje

“Onze productsuggesties zijn inmiddels betrouwbaar genoeg om virtuele boodschappenmandjes in een paar minuten te vullen. Technieken als machine learning zijn heel goed in staat om data te categoriseren en geschikt te maken voor automatische verwerking. Betere voorspelmethoden zorgen er voor dat we de juiste producten in de juiste hoeveelheid op voorraad hebben. De volgend stap is om klanten suggesties te doen op basis van wat we weten en alvast het winkelwagentje voor hen te vullen. Uiteindelijk zou dat kunnen leiden tot aflevering van de boodschappen zonder een concrete bevestiging. Zover zijn we nog niet en het zal wellicht ook nog wel even duren voor klanten daar in mee willen gaan. Maar het gaat wel komen.”

Verzendmoment bepalend voor planning

“In een paar jaar tijd hebben we drie warehouses in gebruik genomen. Het WMS dat we daar gebruiken is op een drietal aspecten behoorlijk aangepast. We willen backwards plannen, terug in de tijd met het verzendmoment als uitgangspunt – normaal geeft een WMS aan welke opdrachten vandaag moeten worden uitgevoerd. Verder zijn we overgestapt naar on-demand planning, niet in batches van een dag of van een shift, maar gericht op wat er nu moet gebeuren in het komende half uur, de komende tien minuten zelfs.”
WMS Picnic“Tot slot willen we niet plannen op basis van vaste planningsregels, die we eens in de zoveel tijd kunnen aanpassen, maar beschikken over een systeem dat continu leert. Ervaringen van gisteren zijn vandaag de input voor het plan van morgen, allemaal op basis van nieuwe data en slimme analytics.”

Stap voor stap zelf een WMS gebouwd

“Dat lukt allemaal niet met een traditioneel pakket. Het systeem moet beschikken over een architectuur, waar binnen continu upgrades kunnen plaatsvinden. De rol van de planner wordt ook heel anders. In plaats van grote planningsklus voorafgaand aan een shift is hij steeds bezig om te sturen op wat er in het warehouse gebeurt. Het pakket dat we ooit hebben aangeschaft is nu omringd met een uitgebreide set aan tools, die we hebben ontwikkeld. We hebben het stap voor stap zelf gebouwd, we hebben het geïmplementeerd in de operaties en gaan het ook zelf uitbreiden en onderhouden. Inmiddels heeft ons dat een WMS opgeleverd, dat kritisch is voor onze bedrijfsvoering. Het ontwikkelingstraject is nog niet klaar, maar we zijn wel een heel eind op weg.”

Aan het begin van nieuwe technologie

“Bottom line kun je Picnic een technologiebedrijf noemen, dat actief is in de food logistics supply chain. Logistiek is een kernactiviteit in dit bedrijf en om die reden willen we zelf aan het stuur zitten in de ontwikkeling van onze systemen. We zitten heel dicht op  technologische vernieuwing, omdat we een echte business-to-consumer organisatie zijn. Bij consumenten begint het vaak met nieuwe technologie, zoals artificial intelligence, blockchain en drones, waar al belangrijke stappen mee zijn gezet. Maar in supply chains hebben we nog maar net het begin gezien van die ontwikkeling. Er komen nog heel wat disruptieve innovaties op ons af.”

Reageer op dit artikel