nieuws

Lean in de logistiek (5) – gemba walk

Warehousing 1869

Verbeteren vanuit de kracht van de werkvloer is het doel van de Gemba Walk. In deel 5 van de serie blogs beschrijven Caroline van der Plas en Esther Schuurmans de gemba walk en ervaringen hiermee bij Docdata.

Lean in de logistiek (5) – gemba walk

Kijken wat er op de werkvloer gebeurt met een team dat bestaat uit verschillende functionarissen uit alle lagen van de organisatie noemen we binnen lean een gemba walk. Observeren op de vloer helpt bij het leren zien van verspillingen. De Gemba Walk is dan ook een methode die je kunt inzetten om input te krijgen om te verbeteren. Een belangrijk aspect is de verbinding die door de gemba walk ontstaat tussen de verschillende lagen in de organisatie. Samen vorm je een team.

Kanteling focus operatie

Bij Docdata (nu Ingram Micro) kwam door de kanteling van de organisatie de focus op de operatie. De operatie, dat wil zeggen de werkvloer, werd de belangrijkste plek. Al het andere is in dienst van de operatie.  De Gemba Walk is bij Docdata ingezet om medewerkers verspillingen “te leren zien”. Medewerkers laten observeren en hen vragen wat ze hebben gezien, maakt hen bewust van het proces. Dingen die als gewoon worden ervaren, vallen ineens op alleen al door te vragen “waarom doe je dit?”

Resultaten in de praktijk van Docdata
lean in de logistiek
Esther Schuurmans en Caroline van der Plas werkten een paar jaar intensief samen om lean verankerd te krijgen in de cultuur bij de e-fulfilment dienstverlener van onder andere bol.com. Het boek dat ze schreven, naar aanleiding van hun ervaringen, gaat over de achterliggende theorie, de implementatiemethode die ze hebben toegepast en de resultaten in de praktijk. Een aantal aspecten pikken ze er uit voor een serie blogs op deze website.

Aan de hand van onderstaand voorbeeld leggen we de Gemba Walk uit.

Een jonge, nieuwe medewerker ging voor het eerst aan de slag. Een supervisor was aangewezen om zijn mentor te zijn. Op de eerste dag nam een supervisor hem mee naar een hoekje in het warehouse. De supervisor tekende met krijt een vak op de grond en zei tegen de jongeman dat hij daar de hele ochtend moest blijven staan om te kijken wat er allemaal in het warehouse gebeurde.

Goed kijken

De jongeman ging in het vak staan en observeerde zijn omgeving. Na een tijdje begon hij zich te vervelen omdat hij constant hetzelfde zag. Ongeduldig vroeg hij aan de supervisor wat hiervan de bedoeling was. “Het is de bedoeling dat ik dingen leer, maar zo leer ik helemaal niets”. Wat is dit voor streek van de mentor? Wil hij soms laten zien dat hij de baas is?  Wat is dit voor idiote training?  Voordat hij iets anders kon doen, werd hij meegenomen naar een aparte ruimte. De mentor vroeg wat de jongeman allemaal was opgevallen. Er werden specifieke vragen gesteld aan de jongeman,  maar hij kon niets antwoorden omdat hij het niet wist. Op dat moment realiseerde de jongeman zich dat hij niet goed had gekeken. De mentor legde uit wat hij allemaal niet had gezien. De mentor tekende de processen en de jongeman zag dat de mentor precies wist hoe het allemaal zat en hij realiseerde zich dat hij nog een hoop van hem kon leren.

Langzaamaan werd het de jongeman duidelijk: de gemba is een enorme bron van informatie! De mentor vertelde ook dat een echte leider van de gemba houdt en dat iedereen vindt dat dit de belangrijkste plek van het bedrijf is. De jongeman ontwikkelde zich verder en denkt nog vaak terug aan de beste training die hij ooit heeft gehad. Als hij iets hoort over problemen roept hij als eerste: “Ga eerst eens op de gemba kijken”.

Communicatie

Om lean denken en werken meer bekendheid te geven werd regelmatig een stukje in de maandelijkse nieuwsbrief van Docdata geplaatst over de voortgang van 5S en de Gemba Walk. De nieuwsbrief was een krachtig communicatiemiddel om de medewerkers geïnformeerd te houden. De nieuwsbrief werd ook op de publicatieborden gehangen zodat iedereen de nieuwsbrief kon bekijken.

Deel 1: Breng verspilling in kaart

Deel 2: Ontwikkel verbetercultuur

Deel 3: Toepassen 5S methode

Deel 4: Procesverbeteren

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels