nieuws

WMS-dag: ‘Ga voor standaard WMS met doorontwikkelruimte’

Warehousing 1555

De 22ste editie van de WMS-dag begon woensdag in een goed gevulde zaal met rond de 200 bezoekers die getuige waren van een discussie tussen Blokker, Bol.com en Forever Direct. Gepraat werd onder andere over welke functie WMS heeft bij de snel veranderende supply chains. De boodschap was: “Ga bij de WMS-selectie voor standaard met de flexibiliteit om door te ontwikkelen.”

WMS-dag: ‘Ga voor standaard WMS met doorontwikkelruimte’
De WMS-dag 2017 begon met een plenaire discussie tussen van links naar rechts; Martin Zegers (Forever Direct), Roel Megens (Retail Logistics/Blokker), Maartje Hofhuis (dagvoorzitter), Harm Jans (bol.com) en Heres Stad (hoofdredacteur Logistiek). Thema was welke invloed hebben veranderende supply chains op WMS.

Harm Jans (bol.com), Roel Megens (Retail Logistics/Blokker) en Martin Zegers (Forever Direct, importeur en distributeur van op Aloë Vera producten) werden tijdens het plenaire debat die de WMS-dag inluidde door dagvoorzitter Maartje Hofhuis werden ieder afzonderlijk aan de tand gevoeld over hun WMS-trajecten; Blokker in het dc in Gouda, bol.com voor het nieuwe dc in Waalwijk en Forever Direct met het Regionale Distributiecentrum (RDC) in Oud Gastel bij Roosendaal.

Bol.com wil IT inhouse ontwikkelen

Voor bol.com geldt volgens Jans dat het heel onvoorspelbaar is welke productgroepen wel of niet hard gaan groeien. “Die onvoorspelbaarheid zorgt ervoor dat we inhouse zelf IT willen ontwikkelen om in te kunnen spelen op ontwikkelingen in de markt. Bovendien maakt het ons flexibeler. Ook bij dit WMS geldt dat we het systeem op delen snel zelf willen doorontwikkelen. Als je nu kijkt op onze banensite zie je bijvoorbeeld dat we volop op zoek zijn naar WMS-consultants en -ontwikkelaars. Dat was voorheen veel minder.”

Blokker haalt online achterstand in

Roel Megens stelde gisterochtend dat er heel veel speelt bij Blokker en dat het geplaagde winkelconcern zichzelf opnieuw aan het uitvinden is om het verloren marktaandeel weer terug te winnen. “Dat doen we niet alleen met onze winkels maar ook op het gebied van onze internetlogistiek. Dat is een hele omslag voor ons bedrijf. In 2014 hebben we hiervoor Nextail opgericht en in 2015 hebben we onze webwinkellogistiek geinsourced met de oprichting van Retail Logistics. We hebben de winkel- en webwinkellogistiek bewust uit elkaar getrokken want het zijn toch twee verschillende takken van sport en bovendien wilden met de Retail Logistics een nieuwe omgeving creëren die een nieuwe vibe geeft aan de Blokker Nederland en België-organisatie.” Megens stelde dat Blokker op webwinkelgebied in rap tempo de opgelopen achterstand aan het inhalen is. “Je hoeft niet altijd de early adaptor te zijn. Je mag ook later zijn als je maar de goede stappen snel en correct uitvoert. We hebben niet de ambitie om de grootste te zijn, maar we willen wel de beste zijn in ons segment.

Bol.com onstuimig groeien met portaalfunctie

Jans stelde dat bol.com volop in een transitiefase zit waarin het  transformeert van een mediawinkel naar een online retailer met een veel breder assortiment met daaraan gekoppeld een platform waar kopers en verkopers samen worden gebracht. “We maken een onstuimige groei door want ons doel is dat we de beste online winkel van Nederland en België willen worden die alles heeft. Doordat we een portaalfunctie willen vervullen voor verkopers moeten we bijvoorbeeld ook veel meer hulpmiddelen aanschaffen om hun voorraadstanden bij te kunnen houden. Ook moeten we bijvoorbeeld een klantenservice-apparaat inrichten voor de verkopers terwijl dat voorheen alleen nodig was voor de consument.”

Forever Direct kampt met nerveuze supply chain

Martin Zegers stelde gisterochtend dat de supply chain van zijn multi level marketing markt, waar alleen gewerkt wordt met distributeurs, steeds nerveuzer wordt. “We moeten alles leveren wat besteld wordt. Klinkt logisch maar we zien dat ondanks dat we een business-to-business bedrijf zijn, dat de invloed van de retailachtige markt waar ook individuele consumenten direct bij ons afnemen, alleen maar toeneemt. Dat betekent bijvoorbeeld dat consumenten bijvoorbeeld bij ons één lippenstiftje bestellen.” Volgens Zegers betekent dat toch wel een forse omschakeling voor Forever Direct . “Dat zorgt ervoor dat er meer druk ontstaat op onze mensen en systemen.”

Flexibiliteit WMS stond voor op bij bol.com

Zegers, Jans en Megens stelden alle drie vast dat de supply chains van hun bedrijven onderhavig zijn aan grote veranderingen. Op de vraag van dagvoorzitter Maartje Hofhuis wat voor invloed deze veranderingen hebben op de keuze van het WMS systeem (Reflex van Hardys Groupe) zei Jans: “Bij ons speelde mee dat we in een continu veranderende omgeving bezig zijn. Een situatie A kan binnen twee jaar misschien weer volledig anders zijn. Flexibiliteit van het WMS was voor ons dan ook een bepalende factor. Dat is ook een van de redenen dat we zelf programmeurs in dienst willen hebben om daar snel op in te kunnen spelen.”

Blokker combineert WMS

Megens op zijn beurt benadrukt dat Blokker de klanten volgens het omnichannel principe benadert in plaats van alleen online. “We werken volgens het clicks en bricks systeem. Een winkeldistributienetwerk werkt in een WMS compleet anders dan online waar je heel fijnmazig te werk gaat op klantniveau waar je ook nog eens met een complexe last mile hebt te maken. Binnen ons WMS (Locus van Centric, red.) maken we op basis van settings strategisch gezien het verschil. Dat biedt ons de mogelijkheid om heel fijnmazig te kunnen inspelen op de wensen van de klant of juist de grotere volumes richting de winkel.”

Blokker en Forever Direct huren expertise in

In tegenstelling tot bol.com gaan Blokker en Forever Direct niet zelf aan de knoppen zitten van hun WMS. Megens: “Wij zijn veel meer een traditionele retailer en de bol.com organisatie is van oudsher veel meer tech gedreven. Wij zijn veel meer retailers. Wij huldigen het principe van schoenmaker hou je bij je leest. We huren dus expertise in zodra we die nodig hebben.”

Veranderingen aanbrengen in framewerk

Zegers zegt hierover: “We verzinnen wat we nodig hebben en daar waar de functionaliteit al is geschreven, kunnen we het ook zelf inrichten. Wat geschreven moet worden in ons WMS-pakket laten we over aan de experts.” Volgens Zegers heeft Forever Direct in beginsel gezocht naar een WMS die bij het bedrijf past met daarbinnen de nodige flexibiliteit. “We zijn in principe uitgekomen bij een standaard pakket met een klein stukje modificatie die continu aan veranderingen onderhevig zijn in verband met ons constant veranderende businessprofiel. Veranderingen worden binnen afzienbare tijd doorgevoerd binnen het framewerk dat de leverancier (Manhattan Associates, red.) heeft geleverd.”

Bol.com bouwde ERP zelf

Jans beaamde het standpunt van Zegers. “We hebben historisch gezien heel veel zelfbouw. Dat geldt bijvoorbeeld voor onze website en onze ERP-oplossing. Vanaf 2009 zijn we ook veel gaan inzetten op agile door te werken in scrum-teams. Die aanpak geeft ons meer ruimte om snel en kort in het klein te experimenteren met uiteenlopende oplossingen.”

Referentiebezoeken bij Ahold-dochters

Dat betekent overigens niet dat bol.com bij de WMS-selectie niet te rade is gegaan bij andere dochter van het Ahold-concern waar de grootste webwinkel van Nederland sinds 2013 deel van uitmaakt. “In de VS heeft Ahold een aantal grotere e-commerce operaties draaien op het gebied van food retail. Daar zijn we ook gaan kijken. Van zo’n bezoek pak je altijd wat mee. Vooral ook hoe zo’n partij omgaat met een aspect als mechanisatie.”

22ste editie WMS-dag

Na de plenaire sessie gingen Jans, Zegers en Megens tijdens druk bezochte parallelsessies dieper in op de wijze waarop de WMS-selectie en implementatie tot stand is gebracht en is verlopen. Daarna konden de deelnemers aan de WMS-dag – die wederom plaatsvond in Congrescentrum 1931 in Den Bosch – hun hart ophalen bij uiteenlopende kennissessies verdeeld over drie rondes waarin experts, leveranciers en bedrijven hun WMS-kennis deelnemers deelden met de deelnemers aan het evenement dat woensdag alweer zijn 22ste editie beleefde.

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels