nieuws

Logistica 2017: TGW wil groeien in life time services activiteiten

Warehousing 729

Material handling specialist TGW Logistics nam in 2015 voor het eerst deel aan de Logistica. Dit jaar is de Oostenrijkse material handling specialist wederom de partij. Met een goed gevoel want onder Hans De Sutter, die de scepter zwaait over de Benelux organisatie, groeide TGW sindsdien hard en werd in Nederland een visitekaartje afgegeven met magazijninrichting van het bol.com-dc in Waalwijk. Tijdens deze Logistica wil TGW volgens De Sutter de bezoeker vooral laten zien wat het te bieden heeft op het gebied van maintenance en repair.

Logistica 2017: TGW wil groeien in life time services activiteiten

Nadat TGW zich tijdens de Logistica 2015 aan het grote publiek presenteerde, werd in juni 2016 de Benelux-vestiging geopend op logistiek bedrijvenpark Borchwerf II in Oud Gastel bij Roosendaal. Sindsdien gaat het hard met de Oostenrijkse material handling specialist die wereldwijd met name equipment levert aan de food/non-food retailsector, en de laatste jaren – mede door de e-commerce groei – ook in de business to consumer foodretailsector steeds actiever wordt. De Sutter: “We groeien ook sinds we actief zijn in de Benelux. Nu zijn we volop bezig om structuur aan te brengen in onze organisatie. In totaal hebben we nu 35 mensen in dienst, terwijl we hier begonnen met acht mensen.”

Hoe zijn de omzetcijfers?

“Dit boekjaar – van eind juni 2016 tot en met eind juni 2017 – bedroeg onze omzet wereldwijd 621 miljoen euro. Dat is een recordgroei van 17 procent ten opzichte van het boekjaar 2015-2016 toen we een omzet noteerden van 513 miljoen euro. De mondiale material handling markt haalt op dit moment een gemiddelde groei van 10 procent op jaarbasis. Met ons laatste groeicijfer presteren wij boven het marktgemiddelde. Voor de Benelux geldt dat we binnen vijf jaar een marktaandeel willen hebben van 20 procent.”

Logistica 2017: TGW zet in op augmented reality
TGW (stand 04.B107) laat tijdens deze editie van de Logistica innovatieve augmented reality-toepassingen en omnichanneloplossingen zien. De bezoeker krijgt daarmee een beeld van de toekomst van intralogistiek vanuit, zo meldt TGW, een 360-graden perspectief. TGW wil vooral laten zien dat het de ideale partner is voor retail, kleding en e-commerce, vanaf de voorbereidingsfase, het ontwerp tot de realisatie van de oplossingen met daarbij aansluitend de Lifetime Services (LTS) gedurende de gehele levensduur van een geleverd magazijnsysteem. TGW neemt ook deel aan de Scala Logistica ‘Pick’ in hal 4 van de Jaarbeurs in Utrecht.

Wat doet TGW aan robotisering?

“We zijn volop bezig met het testen van piece picking robots. We concentreren ons daarbij met name op de grijptechnologie, sensoren en de visiontechnologie. Waar we naar toe willen, is dat een robot bijvoorbeeld zelf kan beslissen welk item hij uit een doos moet pakken. We kunnen daar nu nog weinig over zeggen. Voor ons is een belangrijke onderzoekvraag hoe we robots en de mens samen kunnen laten functioneren in een magazijnomgeving, zonder dat de veiligheid in het gedrang komt. De complexiteit zit vooral in het toevoegen van intelligentie aan de visiontechnologie. Tijdens de LogiMAT volgend jaar in Stuttgart gaan we bij een grote launch meer openheid van zaken geven.”

Waarom zijn maintenance en repair zo belangrijk?

“We hebben meer dan vijftig klanten in de Benelux die in hun distributiecentra systemen hebben draaien van ons. Die zijn allemaal succesvol en willen ook groeien, dus ook in die hoek zitten veel nieuwe marktkansen voor ons. Dat blijkt ook uit het feit dat onze nieuwe Life Time Services (LTS)-divisie een van de sterkst groeiende onderdelen is binnen TGW. Grote uitdaging is dat we al die klanten in beeld moeten zien te krijgen. Bol.com en TVH zijn mooi, maar er zit ook veel groei in het verder helpen van die bestaande klanten.”

Hoe werkt deze divisie?

“Binnen LTS hebben we een subdivisie Upgrading en Enhancement. Binnen deze tak gaan we voor klanten permanent bestaande van ons afkomstige magazijnsystemen aanpassen, onderhouden, uitbreiden of indien noodzakelijk moderniseren. Dat is niet altijd even eenvoudig, vooral ook de wijze waarop je moet omgaan met de software die aan de systemen zijn gekoppeld.”

Na bol.com is TVH jullie volgende grote klus?

“Dat project wordt een echte masterpiece. In dit project voor TVH (internationaal marktleider op onder meer het gebied van heftruckonderdelen, red.) realiseren we een shuttlesysteem in een nieuw distributiecentrum in Waregem, België. Dit systeem is goed voor het afhandelen van 6.000 orderlijnen per uur met tweeëndertig pickstations, en in een tweede fase 12.000 orderlijnen per uur met 64 pickstations. In oktober zijn we op locatie begonnen. Begin 2019 moet dit project zijn afgerond.”

Groei is mooi, maar is er wel voldoende personeel?

“De nood is dusdanig hoog, dat we regelmatig nee moeten zeggen tegen bepaalde projecten, omdat we onvoldoende mensen hebben. In onze markt is sprake van een war on talent. We hebben nu veertien vacatures uitstaan. We zoeken voornamelijk mensen met een technische achtergrond, die ook in staat zijn om een vertaalslag te maken van een analytische naar een conceptuele oplossing. Daarvoor moet je het proces van een klant begrijpen om daar vervolgens een businessmodel aan te koppelen. Het gaat dus niet alleen om hoe je kunt automatiseren, maar ook om de wijze waarop een klant zijn investering kan terugverdienen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels