nieuws

Amazon ver met opzet pakketdienst in Duitsland

Warehousing

De plannen van Amazon om in Duitsland een eigen (pakket)bezorgdienst te beginnen, worden steeds concreter. De e-commerce gigant uit de VS wil bij de invulling hiervan meer distributiecentra gaan bouwen bij grote steden.

Amazon ver met opzet pakketdienst in Duitsland

Dat bevestigt het bedrijf aan vakblad Deutsche Verkehrs-Zeitung (DVZ) afgelopen donderdag. Met de opzet van een eigen pakketdienstnetwerk wil Amazon naar eigen zeggen minder afhankelijk zijn van gevestigde pakketdiensten als DHL, DPD en Hermes.

Geen motie van wantrouwen

Tegen DVZ benadrukt Bernd Schwenger, directeur transport en logistiek van Amazon Duitsland, dat de opzet van de eigen bezorgdienst niet beschouwd moet worden als motie van wantrouwen tegen de gevestigde orde van pakketleveranciers. “Deze dienst geeft ons meer flexibiliteit om nieuwe services aan klanten te bieden zoals same day delivery.” DHL, DPD en Hermes bieden overigens ook deze diensten aan maar desalniettemin vindt Amazon het noodzakelijk om zelf ook een bezorgdienst op te starten omdat de klantvraag naar snelle leveringen de komende jaren alleen maar zal toenemen.

Sorteercentrum bij München

Een teken aan de wand dat de webretail-gigant in Duitsland de bezorging steeds meer in eigen hand wil houden, is het serieuze plan om rondom de grootste steden nieuwe sorteer- en distributiecentra te realiseren. De eerste stappen hiertoe zijn genomen met een proefproject dat vorig jaar oktober is gestart in Olching bij München. Daar is een sorteercentrum ingericht waar inmiddels 130 mensen werkzaam zijn. Op deze locatie worden pakketten afkomstig van de logistieke centra van Amazon uitgesorteerd voor de uiteindelijke distributie nog aan klanten. Zes zelfstandig opererende lokale en regionale pakketdiensten verzorgen in opdracht van Amazon dezelfde dag nog de distributie.

Zoektocht naar geschikte locaties

Nu wordt er, zo meldt DVZ donderdag, gezocht naar geschikte locaties bij andere steden voor definitieve vestiging. Een lastige klus verklaart Schwenger: “Het is op dit moment moeilijk in om in Duitsland geschikte panden of locaties te vinden in de directe omgeving van de grote steden, vooral ook met in het achterhoofd van de nachtelijke distributie van deze centra door vrachtwagens.” Over de planning en het beoogde bereik van het eigen pakketdienstnetwerk in Duitsland wil het Amerikaanse bedrijf overigens niets prijsgeven.

Amazon is in Duitsland de grootste e-commercepartij. De tweede is, op grote afstand, Otto.

Reageer op dit artikel