nieuws

Kion zet CEO’s Linde en Still op een zijspoor

Warehousing

Kion heeft afscheid genomen van Bert-Jan Knoef (Still) en Theodor Maurer (Linde) in hun rol als CEO voor deze heftruckmerken. Ze zijn vervangen door Gordon Riske. Hij is de topman van de Kion Group.

Kion zet CEO’s Linde en Still op een zijspoor

Volgens een officieel statement hebben de Nederlander Knoef en zijn collega Maurer per direct op eigen verzoek hun functie neergelegd. Doel van de recente ingreep is om meer effectief te zijn als organisatie en beter gebruik te maken van elkaars mogelijkheden, met name op het gebied van innovatie. Riske zegt in de verklaring, dat Kion met een meer gestroomlijnde managementstructuur in staat moet zijn om een hogere winstgroei te realiseren. Komende maand publiceert Kion de financiële resultaten over 2014. De verwachting is dat de heftruckfabrikant met recordcijfers naar buiten komt.

Sneller beslissen

Kion heeft voor de komende vijf jaar een concernstrategie uitgestippeld. Volgens Riske is de nieuwe structuur nodig om sneller beslissingen door te kunnen voeren. Met name op de Europese thuismarkt ondervindt Kion de nodige hindernissen. Wereldwijd is Kion op heftruckgebied met zes verschillende merken nummer 2 na Toyota. In Europa nummer 1. Het bedrijf heeft 22.000 mensen in dienst en maakt een omzet van 4,5 miljard euro.
Linde en Still zijn merken, die de hele wereld over gaan. Fenwick is marktleider in Frankrijk, OM Still in Italië en Voltas in India. Verder zet Kion het merk Baoli in voor de onderkant van de markt.

Meer merken blijven voeren

Het is volgens Riske zeker niet de bedoeling om de meermerkenstrategie van Kion op te geven. Door meer integratie van research- en developmentactiviteiten verwacht de nieuwe CEO (nu dus ook van zowel Linde als Still) dat kennis beter wordt gedeeld en dat meer gebruik wordt gemaakt van elkaars inkoopkracht waar het componenten betreft en complete voertuigmodules. Los daarvan vindt Riske het belangrijk om voor de gesegmenteerde doelgroepen en markten aparte producten aan te bieden onder diverse merknamen.

Investeren in fabrieken

Ook op productiegebied verwacht Kion verder te kunnen optimaliseren. Met name door dichterbij lokale markten te kunnen produceren. In de Europese fabrieken is het concern al begonnen met het doorvoeren van een vernieuwingsslag. Vorig jaar kondigde Kion aan te gaan investeren in Aschaffenburg (Linde) voor 60 miljoen euro en in Hamburg (Still) voor 23 miljoen euro. In het Tsjechische Pilzen is een aanvang gemaakt met de bouw van een nieuwe fabriek voor de Oost- en Zuid-Europese markten.

Bekijk de videoaankondiging van de nieuwe Kion-structuur.

Reageer op dit artikel