nieuws

Jungheinrich steekt service- en onderdelenlogistiek in nieuw jasje

Warehousing

Het nieuwe spare parts dc van Jungheinrich in Kaltenkirchen heeft in een jaar tijd de productiviteit van de onderdelenvoorziening met 60 procent doen toenemen. Met een hoge automatiseringsgraad zet de heftruckfabrikant een showcase neer als totaalaanbieder.

Jungheinrich steekt service- en onderdelenlogistiek in nieuw jasje

Meer dan 4.000 onderhoudsmonteurs heeft Jungheinrich wereldwijd in dienst. Dat is een kwart van het personeelsbestand. Dit opgeteld bij de andere medewerkers in de serviceorganisatie, houdt de helft van het personeel zich bezig met after sales. De omzet uit serviceactiviteiten bedraagt een derde van de totale omzet en ligt op een niveau van ruim 700 miljoen euro.

Alle reden dus om de servicelogistiek op het hoogst haalbare niveau te brengen. Afgelopen week liet Jungheinrich aan de vakpers zien wat de investering van 37 miljoen euro in het nieuwe dc heeft opgeleverd na de oplevering bijna anderhalf jaar geleden. Een successtory vinden ze zelf bij de Hamburgse fabrikant of – in de woorden van servicedirecteur Dirk Schulz – “eine kluge Investition in die Zukunft.”

Eigen ontwerp en inrichting

Jungheinrich deed zelf het totale ontwerp en knoopte de diverse systemen aan elkaar. Dat betreft een WMS en WCS uit eigen stal, een 31 meter hoog automatisch kranenmagazijn en een omvangrijke miniload. Totaal 110.000 opslaglocaties voor 65.000 SKU’s. Per uur kan de complete installatie maximaal 1.000 locaties bereiken. Gemiddeld ligt de productie in dit dc op 6.500 orderregels per dag.

Centrale opslag voor regio’s

Op het punt van servicelogistiek wil Jungheinrich een voorbeeld stellen en de benchmark zijn in dit segment. Dus is er alles aan gedaan om de prestatie naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen. Het servicelevel vanuit het dc in Kaltenkirchen ligt op 98 procent. Van hieruit worden de regionale dc’s wereldwijd beleverd, die daarmee een beschikbaarheid van onderdelen halen van 95 procent. In Europa krijgt 98 procent van de monteurs hun spullen ’s nachts aangeleverd in hun servicebus of op een voorraadlocatie.

Uitbreiden met schadeverzekering

Naast hoogwaardige servicelogistiek zet Jungheinrich in op verdere professionalisering van de serviceverlening. Dat gebeurt met uitgebreide scholing en ondersteuning met IT hulpmiddelen voor de servicemonteur. Alles met het oogmerk om de ongeveer 850.000 heftrucks die Jungheinrich wereldwijd in onderhoud heeft met zo weinig mogelijk storingsuren in de bedrijf te houden.
Maar het servicepakket breidt ook alsmaar uit. Jungheinrich in Nederland introduceert nu een Object Schade Regeling. Op basis van een vast bedrag per maand neemt de leverancier alle voorkomende schadegevallen aan heftrucks op zich en verzorgt de totale (administratieve) afhandeling. Het eigen risico bedraagt maximaal 500 euro per schadegeval.

Reageer op dit artikel