nieuws

Amazon toont Kiva-robots op ‘Black Friday

Warehousing

Tijdens Black Friday en Cyber Monday, de drukste (online) koopdagen in de Verenigde Staten, beleven de Kiva-robots in het grootste distributiecentrum van Amazon hun eerste echte vuurdoop. In het hagelnieuwe dc in Tracy (Californië) zet de online webwinkelgigant op dit moment 3.000 van deze oranje magazijnrobots in.

Amazon toont Kiva-robots op ‘Black Friday

Amazon toonde aan journalisten van onder andere Wired en AP afgelopen week hoe de Kiva-robots functioneren in het dc in Tracy, niet ver van San Francisco. Op dit moment gebruikt de webwinkelgigant deze magazijnrobots (15.000 in totaal) in tien distributiecentra verspreid over de VS.

Timberland zet ook Kiva-robots in

Kiva Systems werd in 2012 overgenomen door Amazon nadat het bedrijf de oranje robots met succes had ingezet in het orderpickproces. Sindsdien is de webwinkelgigant begonnen met het inzetten van deze robots in distributiecentra in de staten Californië, Texas, Florida, New Jersey en Washington. In Nederland is Timberland overigens het enige bedrijf in Europa dat gebruik maakt van het Kiva-systeem in het EMEA-dc in Almelo.

Meer opening van zaken

Sinds de overname liet Amazon maar weinig los over hoe de ervaringen met de robots zijn. Met de rondleiding vorige week door het dc in Tracy (omvang van bijna 111.500 vierkante meter) – in wat doorgaat voor de drukste periode van het jaar (Thanksgiving en Black Friday)- gaf Amazon meer opening van zaken.

Robots wegen 145 kilo

Het concern wil met het oranje legioen, zo meldt Tweakersnet vandaag, vooral de loopafstanden van orderverzamelaars verminderen: de 145 kilo zware robots tillen stellingkasten die tot 340 kilo kunnen wegen op en rijden deze naar een orderpickstation. De orderpicker kan in de schappen nieuwe producten plaatsen of juist orders uit de stellingkast halen.

Proces verloopt tweemaal sneller

Amazon benadrukt dat een mens nog altijd nodig blijft voor het selecteren van een product, omdat er gekeken moet worden of dit van goede kwaliteit is voordat het naar een klant wordt opgestuurd. Maar omdat medewerkers niet langer grote afstanden door het magazijn lopen, verloopt het verwerken van een bestelling, dankzij het goods-to-man orderpicksysteem van Kiva, gemiddeld tweemaal sneller.Een medewerker van het dc in Tracy bevestigt dit ook tegen AP tijdens de rondleiding voor de pers.

Daling operationele kosten

Gevolg hiervan is dat Amazon ook de levertijd kan verkorten. Daarnaast dalen de kosten voor het opslaan van producten, omdat de stellingkasten weinig ruimte innemen. Dat resulteert volgens Amazon ook in een daling van de operationele kosten in het dc in Tracy met twintig procent. Volgens Dave Clark, senior vice president operations bij Amazon, zal de inzet van de Kiva-robots niet ten koste gaan van de werkgelegenheid in het dc in Tracy.

Plannen voor inzet drones

In Tracy zet Amazon overigens 3.000 Kiva-robots in en in komende piektijd rond Kerstmis, circa vierduizend werknemers.

Amazon experimenteert al geruime tijd met het optimaliseren van zijn orderpickprocessen. Ook heeft het grootse plannen met de inzet van drones die de last mile verzorgen bij het afleveren van pakketjes bij consumenten.

Reageer op dit artikel