nieuws

MH-dag: ‘Eerst het probleem oplossen dan pas de techniek

Warehousing

Wat voor invloed heeft verregaande robotisering op magazijnen en mensen en zijn er over vijf of tien jaar in Nederland volledig geautomatiseerde dc’s in Nederland of zal het niet zo’n vaart lopen? Prangende vragen die centraal stonden tijdens de tweede editie van de Material Handling 2014 afgelopen donderdag.

MH-dag: ‘Eerst het probleem oplossen dan pas de techniek

Het debat over een nieuwe automatiseringsgolf – ook in magazijnen – leeft weer volop met dank aan de minister van Sociale Zaken, Lodewijk Asscher die onlangs waarschuwde voor een doemscenario van massawerkloosheid en inkomensongelijkheid veroorzaakt door robots en internet.

Bedreiging laaggeschoolden

Ook tijdens de Material Handling dag afgelopen donderdag in 1931 Congrescentrum Brabanthallen in Den Bosch stond dit thema tijdens de verschillende sessies en discussies bovenaan de agenda. Tijdens de openingssessie roerden dagvoorzitter Martijn de Greve en Heres Stad, hoofredacteur van Logistiek Magazine en Logistiek.nl, gelijk het onderwerp aan met de vraag hoe gaan we om met systemen bij het optimaliseren van magazijnprocessen, hoe past de mens daar in en vormt het vooral een bedreiging voor laaggeschoolden die buiten het arbeidsproces dreigen te vallen of biedt het juist kansen?

Trends material handling

Tijdens de paneldiscussie die volgde, gaven professor Gabriel Lodewijks van de TU Delft (werktuigbouw), Harrie Swinkels, CEO SSI Schäfer Noell, Govert Hamers, CEO Vanderlande, Steven Kersbergen, Fulfilment Solutions onderdeel van de CTS Group, Jeffrey de Visser, MSc Supply Chain Management en Rik van den Boog, CEO Van Riet Group hun mening over deze stelling alsmede hun visie over de laatste trends binnen de material handling sector en de rol daarbinnen van Nederland.

Academisch onderzoek in gedrang

Over dat laatste stelde Lodewijks vast: “We blijven een wereldspeler maar we moeten actief bezig blijven en niet in slaap dutten. Om te kunnen blijven concurreren wereldwijd moet er meer geld gestoken worden in wetenschappelijk onderzoek door de Nederlandse overheid. Onderzoeksmiddelen worden geflexibiliseerd in het kader van bezuinigingen, waardoor het heel lastig is om te concurreren terwijl in China de overheid enorme fondsen opstart voor het stimuleren van academisch onderzoek.”

Rol Duitsland niet onderschatten

Govert Hamers: “Ik denk dat we vooral ook de rol van Duitsland niet moeten onderschatten waar het gaat om robotisering. Die mogen we niet missen want daar gebeuren op dat vlak heel veel dingen. Onderschat bovendien ook niet een Google want dat bedrijf heeft inmiddels 200 patenten verworven waar het gaat om robottechniek.”

Tekort aan ingenieurs

Lodewijks, die op dit moment onderzoek verricht naar de wijze waarop antwoord kan worden gegeven op de vraag hoe autonome robots in diverse industriële processen optimaal kunnen functioneren, constateerde dat er in Nederland een groot tekort aan goed opgeleide ingenieurs is. “Dat is zo en dat blijft zo. Ik zie dit tekort in Europa overigens niet snel opgevuld worden door Chinezen aangezien de Chinese overheid een terugkeergarantie eist van studenten of ze nu wel of niet zijn afgestudeerd.”

Numerus fixus is idioot

Govert Hamers volgde Lodewijks in zijn constatering en ging nog verder: “In Nederland is een gigantisch tekort aan goed gekwalificeerde ingenieurs. Het is dan ook idioot dat er een numerus fixus is ingesteld. Bij Vanderlande proberen we in toenemende mate gebruik te maken van technici op de locaties waar wij internationaal gevestigd zijn.” Harrie Swinkels stelde vast dat binnen SSI Schäfer hetzelfde probleem is als bij Vanderlande. “Wij lossen dit op door mensen die een academische of beroepsmatige achtergrond hebben aan te nemen en verder intern op te leiden en te begeleiden.”

Robotisering biedt mogelijkheden

Swinkels, die al meer dan twintig jaar meeloopt in de material handling wereld, stelde vast dat we in een spannende periode zitten waar het gaat om de ontwikkelingen op het gebied van robotisering van magazijnen. “Ik ben het helemaal niet eens met wat Asscher hierover heeft gezegd. Ik zie op het gebied van robotisering juist heel veel mogelijkheden. In Duitsland werken 2,8 miljoen mensen in de logistiek en dat worden er alleen maar meer. Daar is door de overheid de trend ingezet met Industrie 4.0. Daar wordt veel aan opgehangen en dat zorgt er ook voor dat logistiek veel breder wordt dan alleen de ontwikkeling van een kraantje. Door veel meer het logistieke proces in ketens te herkennen ontstaan er ook meer nieuwe kansen.”

Voorbij aan drone hype

Over de huidige hype rondom de inzet van drones zei Swinkels: “Wij stappen daar overheen. Geweldig interessant maar de drone blijft toch beperkt in mijn ogen. De belangrijkste vraag blijft toch hoe maak ik mijn distributie processen flexibeler en dan kom je al snel uit bij mainstream oplossingen als rollenbanen, magazijnstellingsystemen en handjes. Dat proces moeten we aanpassen en beter slimmer en slimmer uitvoeren.”

Vision technologie

Orders, zo stelde de Schäfer-topman, worden steeds complexer en kleiner. “Aan ons dus de taak om die grote hoeveelheid aan handelingen die een mens hiervoor moet uitvoeren zo laag mogelijk te houden.” Technologisch ziet Swinkels op dat vlak de meeste baanbrekende mogelijkheden in vision technologie. “Die dient ter vervanging van het menselijke oog. Je moet niet alleen de handjes vervangen van mensen want daar zijn we al ver genoeg mee. Met vision technology verbeter je het volgen en identificeren van producten. Daar is nog baanbrekend werk te doen.”

Volumes in logistiek groeien enorm

Govert Hamers haakte hierop in door te stellen: “De komende vijf jaar zal de trend zijn dat het volume van de logistiek enorm groeit. Tegelijkertijd zal de output van alle logistieke systemen, mede onder invloed van e-commerce, heel specifiek worden. Ook de winkelbelevering wordt daarnaast steeds specifieker. Rolcontainers moeten bijvoorbeeld steeds sneller worden weggezet in een winkel omdat die geen magazijn meer hebben. Ook als we naar buiten kijken kunnen transportstromen voor en achter een dc worden geoptimaliseerd in combinatie met wat er binnen gebeurt.”

Automatisch stapelen van rolcontainers

Goed voorbeeld hiervan is volgens Hamers het automatisch stapelen van rolcontainers in een vrachtwagen. “Ook is het mogelijk om rolcontainers steeds efficiënter te beladen wat weer zorgt voor een verbetering van de beladingsgraad van vrachtwagens tot wel 50 procent.”

Sociaal ondernemen prijs dankzij automatisering

Steven Kersbergen van Fulfilment Solutions vertelde tijdens de discussie dat vergaande automatisering zijn bedrijf juist een prijs heeft opgeleverd voor sociaal ondernemen. “Omdat we ondanks deze bewuste keuze erin zijn geslaagd om de mensen die vanuit een sociale werkplaats bij ons werken binnen boord te houden.” Kersbergen herkende zich dan ook niet in het verhaal van Asscher. “We zijn dankzij automatisering alleen maar aan het groeien in kennis en ervaring. Dat levert alleen maar meer werkgelegenheid op binnen onze organisatie en ik denk dat dat ook geldt voor de rest van de branche.”

Denken in klantwens

Rick van den Boog sloeg de spijker op zijn kop tijdens de discussie door te stellen dat het toepassen van mechanisatie-oplossingen altijd begint bij het denken vanuit wat de klant wenst. “Er wordt veel technologie ontwikkeld vanuit de gedachte van wat is mooi en snel. Ik vind dat dat omgekeerd moet zijn. Je moet een klant niet toepraten naar wat jij denkt als bedrijf wat het beste is. Ook Van Riet trapte voorheen in deze valkuil, maar daar zijn we op teruggekomen.”

Robots en lean-denken zijn slechts middelen

Goed voorbeeld van het meedenken met de klant is volgens Van den Boog het Shopping 2020 project, waar Van Riet ook in participeert. “In dit project wordt uitgegaan wat de uitdaging is van de retailer om de grillige consument ter wille te blijven. Warehouse-strategieën veranderen daardoor. Robots en lean zijn daarbinnen slechts middelen om een product uiteindelijk zo snel mogelijk bij de consument te krijgen. Het gaat dus niet om de techniek maar de probleemoplossing.”

Robotisering is geen bedreiging

Steven Kersbergen haakte hierop in door te stellen: “Robotisering en mechanisering is geen bedreiging maar juist een kans om meer werkgelegenheid te creëren in alle geledingen van een organisatie. Dat hebben wij wel bewezen met het bieden van werkgelegenheid voor mensen van de sociale werkplaats waar wij mee samenwerken alsmede de behoefte aan meer logistieke engineers.”

Over waar het naar toe gaat met de robotisering van magazijnen wilde oud-Ajax directeur Van den Boog geen voorspelling doen: “Ik heb geen flauw idee waar het eindigt maar nogmaals robotisering blijft voor mij een middel om naar het uiteindelijke doel te werken.”

Themacafé over robotisering

Na twaalf inspirerende kennissessies, waar een keur aan praktijkvoorbeelden van geslaagde magazijn automatisering voor het voetlicht werden gebracht, volgde aan het eind van de tweede editie van de Material Handling dag nog een slotakkoord met een thema café. Martijn de Greve ging aan de stamtafel op het beursplein met Material Handling-experts Marcel Nuyten FNV Bondgenoten en Marcel Herwegh veranderkundespecialist bij GetYessed, wetenschapper René de Koster, gebruikers Patrick Gunther Bausch & Lomb en Arnold van der Meer van Timberland en van leverancierskant René Wolters, CEO Benelux van Knapp in discussie over wederom het thema robotisering dat als een rode draad door de ‘MH-dag’ liep.

Conclusie van deze discussie, die ook werd getrokken tijdens de diverse kennissessies, was dat bij besluiten over vergaande automatisering het puur gaat om het menselijke contact met andere woorden zo stelde De Greve vast de klik en de chemie die tussen een gebruiker en de system integrator nog altijd belangrijker is dan het tot achter de komma doorrekenen van hoe efficiënt een systeem moet zijn.

Wat denkt u? Over 10 jaar alleen maar 100% gemechaniseerde magazijnen? Geef uw mening op Logistiek Link.

Reageer op dit artikel