nieuws

Material Handling dag 2014 – navigeren in het magazijn

Warehousing

Jan de Rijk Logistics in Roosendaal zet de pallets semiautomatisch weg in het magazijn en behaalt daarmee interessante voordelen. Ook niet onbelangrijk: alles staat strak opgesteld. “Dat ziet er heel netjes uit. Het oogt gewoon fantastisch.”

Material Handling dag 2014 – navigeren in het magazijn

In maar liefst vijftien parallelsessies vertellen mensen uit de praktijk over hun ervaringen met moderne technologie tijdens de Material Handling dag 2014 op 13 november in Den Bosch. De sessie met het verhaal van Jan de Rijk Logistics komt van partner Jungheinrich.
Het nieuwe systeem bij Jan de Rijk is sinds februari dit jaar operationeel en in een bestaande ruimte ingebouwd. Het gaat om een magazijn met 6.000 posities voor pallets van 2.65 meter hoog. Die hoogte hangt samen met beter benutten van de kubieke meters in vrachtwagens. Op het terrein is ook een nieuwe hal in aanbouw, ongeveer anderhalf keer zo groot als de hal waar nu een moderniseringsslag met semiautomatische smalle gangentrucks van Jungheinrich is gemaakt. Er is nog geen beslissing genomen of gekozen wordt voor een volledig automatisch werkend magazijn of dat ook hier de chauffeurs nog meerijden met de heftrucks.

Wegzetten met ideale diagonaalbeweging

Evert-Jan Joosse is directeur Warehousing & Distribution bij Jan de Rijk Logistics. “We geloven in automatisering en mechanisering voor een optimale productiviteit. Verder zijn vierkante meters duur, dus willen we ze zoveel mogelijk pallets opslaan in de bestaande ruimte.” Daarom werd gekozen voor in de bedrijfskleuren uitgevoerde, semiautomatische smalle gangenheftrucks. In de grond aangebrachte transponders geven de truck digitale informatie over de maximaal mogelijke snelheid terwijl een inductiedraad ervoor zorgt dat hij exact tussen de stellingen blijft. De heftruckchauffeur positioneert de smallegangentruck aan het begin van het gangpad en daarna vervolgt de truck automatisch z’n weg. De geleverde navigatiesoftware is gekoppeld aan het WMS van Jan de Rijk. De navigatiesoftware stuurt de truck volgens de meest ideale diagonaalbeweging naar de door het WMS geleverde locatie om een pallet op te halen of af te zetten. Ook de hoogte van de cabine en het vorkenbord wordt door de software aangestuurd.

Chauffeur houdt alleen nog toezicht

Joosse: “Dat levert een veel vloeiender beweging op en daarmee gaat de productiviteit ook omhoog. Bijkomend voordeel is dat de pallets door de trucks ook automatisch weg worden gezet en uitgehaald. Gevolg daarvan is dat alles strak is opgesteld, precies op z’n plek. Het ziet er heel netjes uit. Het oogt gewoon fantastisch.”
Omdat de truck volledig wordt aangestuurd door de navigatiesoftware, is de chauffeur op de smalle gangen heftruck alleen aanwezig om toe te zien op wat er gebeurt. “Daarmee schakel je een mogelijke menselijke fout uit. Je geeft op dat een pallet op positie A01 moet worden weggezet en een mens kan hem per ongeluk op A02 zetten. Met dit systeem voorkomen we dat. Gezien de nauwkeurigheid die wij nodig hebben in ons logistieke proces, is dat cruciaal.”
Bekijk hier alle kennissessies tijdens de Material Handling dag of ga direct naar de inschrijfpagina

Reageer op dit artikel