nieuws

Amerikaans vrieshuis op overnamejacht in Nederland

Warehousing

Het Amerikaanse AGRO Merchants Group heeft voor de derde keer in vier maanden tijd een Nederlands koel- en vriesbedrijf overgenomen. De laatsten in de rij zijn Coldstore Urk en zusterbedrijf Wibaco (Urk en Barendrecht).

Amerikaans vrieshuis op overnamejacht in Nederland

Door de overname van Coldstore en Wibaco, beide bedrijven zijn gespecialiseerd in de opslag van diepgevroren vis voor derden, verwerven de Amerikanen nu ook positie in de Europese vissector. Deze markt wordt grotendeels gedomineerd door de Nederlandse familiebedrijven Kloosterboer en Blankendaal Coldstores.

Drie overnames

Het is de derde overname in vier maanden tijd van een Nederlandse bedrijf dat actief is in koel- en vriesopslag. AGRO Merchants Group Familliebedrijf nam van de zomer Harthoorn Groep over, dit bedrijf is in gespecialiseerd in de opslag van diepvriesproducten. Begin deze maand werd Opticool in Rotterdam overgenomen, dat is gespecialiseerd in opslag van fruit, en de fruitlogistiek zoals transport, warehousing, inspecties en repacking. Agro is al eigenaar van het Rotterdamse Europe Total Logistics. Door de overnames versterken de Amerikanen snel hun positie in de Europese vries-en koellogistiek. AGRO wil zo een kwalitatief goed netwerk creëren, waarbij het bestaande management aanblijft, meldt het bedrijf op de eigen website. Door de overnames beschikt Agro wereldwijd over 170.000 vierkante meter koel- en vriesopslag.

Consolidatieslag koel- en vriesopslagsector

De overnames van Agro staan niet op zich. Er is een consolidatieslag bezig in de koel- en vriesopslagsector. Het Nederlandse bedrijf Kloosterboer bijvoorbeeld nam vorig jaar Varekamp Coldstores over. Het bedrijf bouwt en exploliteert tevens voor voedselproducent Findus een volautomatisch hoogbouwvrieshuis in Bjuv, Zweden. Het gebouw wordt het grootste hoogbouw-vrieshuis in Zweden en biedt ruimte aan meerdere klanten die de Zweedse markt bedienen. Door meerdere verladers te consolideren op één locatie, kan de distributie op efficiënte wijze plaatsvinden. Begin dit jaar nam het bedrijf in Polen een koel- en vrieshuis met een capaciteit van 30.000 ton in Gdansk in gebruik voor het bedrijf PAOP.

Nieuwe strategie

Ook Partner Logistics timmert aan de weg. Het bedrijf vaart een nieuwe koers. De nieuwe strategie is niet gericht op projectontwikkeling, maar op het verbeteren van de supply chain van de klanten. Partner Logistics wil samenwerken met transportpartners waardoor de klant bij één adres terecht kan voor warehousing en transport.

Lees meer over deze nieuwe strategie in de oktober-editie van Logistiek Magazine.
Nog geen abonnee? Bekijk de (digitale) opties

Reageer op dit artikel