nieuws

UniCarriers wil marktleider worden

Warehousing

Het lange zwijgen over de ambitie en strategie van UniCarriers is doorbroken. Gisteren en vandaag praat de ‘nieuwe’ heftruckfabrikant vakpers en partners in Gotenburg bij over de integratie van drie merken.

UniCarriers wil marktleider worden

Keiji Ikeda, de Japanse COO van de Europese divisie, gaat voor het marktleiderschap. Of toch op z’n minst een plekje tussen de drie grootste aanbieders. Na de aangekondigde integratie in 2011 van de heftruckmerken Atlet, Nissan en TCM houdt UniCarriers een zevende plek op de wereldranglijst warm. De wereldwijde omzet ligt op 1,3 miljard euro met bijna 4.900 medewerkers. De top 3 met Toyota/BT, Kion (Linde, Still) en Jungheinrich is nog ver weg. Maar het kwakkelende Hyster-Yale op plek vier is een mooi mikpunt. Hoewel Crown en het Finse Cargotec op heftruckgebied ook hun mannetje staan.
Ambitie is er genoeg. Ervaring en capaciteit ook met Europese fabrieken en ontwerpafdelingen in Mölnycke (Atlet) en Pamplona (Nissan). Ook aan financiële back-up ontbreekt het niet. Hitachi en Nissan zijn medeaandeelhouder, maar belangrijker is het meerderheidsbelang van INCJ (Innovation Network Corporation of Japan). Daarin participeert de Japanse overheid en deze aandeelhouder gaat voor het hoogst haalbare.

Uitgroeien naar totaalleverancier

Niet onbelangrijk ook is de overname eind vorig jaar van het Nederlandse heftruckbedrijf Crepa, dat in handen was van Peinemann. In Enschede (voormalig Atlet) en Rijswijk (hoofdvestiging Crepa) wordt hard gewerkt om de integratieplannen vorm te geven. Vooralsnog wil de nieuwe organisatie door met dezelfde faciliteiten en medewerkers. Per 1 december komt er een nieuwe algemeen directeur, die de plannen moet omzetten in realiteit. Binnen UniCarriers Europe heeft de Nederlandse tak min of meer een pilotrol, die er op gericht is om als heftruckfabrikant uit te groeien tot een aanbieder van complete warehouse oplossingen.

Lokaal produceren voor Europa

Inmiddels is besloten om de namen Nissan en TCM definitief te laten vallen. Atlet blijft wel als merknaam gehandhaafd voor het assortimentsdeel warehouse trucks. Volgend voorjaar verschijnt de nieuwe vorkheftruckserie GX op de markt, gemaakt in Pamplona maar met alleen nog UniCarrriers als merknaam. Wel zijn ook alle voormalige Atlet producten omgezet in de nieuwe kleuren en huisstijl.
Produceren voor de lokale markt is en blijft een belangrijk uitgangspunt. De trucks die in Europa worden verkocht bestaan voor negentig procent uit Europese componenten, zodat veiligheid en kwaliteit gewaarborgd kan worden. Voor het veroveren van een toppositie op de Europese markt is dat een absolute voorwaarde, stelt de fabrikant.
De verkooporganisatie beschikt over eigen vestigingen in de voornaamste markten: Duitsland, Frankrijk, UK, Nederland, België en Scandinavië. Elders werkt UniCarriers met een netwerk van agenten en wederverkopers. Zij waren getuige van deze week van de eerste stappen, die het nieuwe bedrijf zet om naar buiten te treden als een geduchte concurrent van de bestaande grootmachten in de Europese heftruckwereld.

 

Lees ook: Crepa in handen van UniCarriers

Lees ook: UniCarriers voegt merken samen

Reageer op dit artikel