nieuws

Hoe ver is het met het Wehkamp dc in Zwolle?

Warehousing

De bouwwerkzaamheden voor het nieuwe en imposante e-commerce dc van Wehkamp.nl in Zwolle vorderen in een stevig tempo. Een tussentijdse rondgang leert dat het tijdschema keurig wordt gevolgd. Bekijk de foto’s.

Hoe ver is het met het Wehkamp dc in Zwolle?

Sinds 1 mei is Knapp samen met partners (waaronder Nedcon en Interroll) bezig met de opbouw van het volledig geautomatiseerde magazijnsysteem. Het hele concept van dit grootste e-fulfilmentcentrum wereldwijd is gebaseerd op het maximaal uitnutten van een automatisch opslag- en orderpicksysteem, waarin nauwelijks nog buffers zijn. Alles moet in één keer door van opslag naar verzending (en terug – gezien de omvangrijke retourstroom). Snelheid en doorstroming is essentieel.

Shuttle en pakstations in opbouw

De maximale pickcapaciteit van het systeem ligt straks op 196.000 items per dag, wat neerkomt op 61 miljoen items per jaar. In het OSR systeem is ruimte om vier miljoen artikelen op te slaan. Een belangrijk deel van dit systeem is nu geplaatst. Dit vormt het hart van het logistieke proces met een opslaggebied van 18 gangen van 150 meter diep en 26 lagen hoog, met daarin 450.000 opslagbakken en 468 shuttles. De shuttles halen de opslagbakken van hun locatie en brengen ze naar de 24 orderpickstations. Daaruit pakken de orderpickers het gevraagde artikel en sturen de bak terug naar een (nieuwe) opslaglocatie.
Een klassieke ABC indeling is er niet. Het concept gaat er van uit dat alle artikelen direct bereikbaar moeten zijn. Dat betekent dus ook, dat ieder artikel minimaal op twee locaties in verschillende gangen ligt opgeslagen. Dit om te voorkomen dat bij storing aan een shuttle bepaalde artikelen niet meer leverbaar zijn.

Binnen half uur order klaar zetten

De bakken zelf zijn onderwerp geweest van veel discussie en studie. Dat betreft niet alleen de optimale afmeting, maar ook specifieke eisen zoals een vlakke en stevige bodem om het automatisch transport niet te belemmeren, de mogelijkheid van compartimentering en het weg laten vloeien van eventueel bluswater.
De shuttles pakken straks zowel links als rechts en doen dat twee lagen diep. Aan de kopse kant van de stellingen staat een dubbel uitgevoerde lift, die dus twee bakken tegelijk in hoogte kan verplaatsen (ophalen en wegbrengen). Om de gewenste snelheid te halen – binnen een half uur na binnenkomst van een klantenorder moet het gevraagde product verpakt en wel in een rolcontainer staan – is (unieke) dubbeluitgevoerde lift noodzakelijk. Dat vergt wel extra functionaliteit in de besturingssoftware (WCS en WMS).

Robotarm gaat dozen bijsnijden

Picken gebeurt straks op de begane grond en op een mezzanine vloer boven het pickgebied op de kopse kant van het gebouw. De pickstations zijn voorzien van hefplateaus voor de juiste werkhoogte. De verzenddozen worden aangeboden, tegelijk met maximaal 4 opslagbakken. Voorafgaand aan plaatsing in de doos volgt een scan. De dozen zelf zijn beschikbaar in twee grondmaten. De hoogte van de doos wordt aangepast op het volume in de doos zelf. Een robotarm controleert de hoogte en snijdt het overtollige karton van de flappen rondom weg. Daardoor is de inhoud van de doos direct gefixeerd en is geen opvulmateriaal nodig.

Zonnepanelen ook als isolatie

Het streven is om een BREEAM-certificering voor duurzaamheid te behalen. Het niveau ‘Excellent’ lijkt haalbaar, onder meer door het plaatsen van zonnepanelen, die behalve energieopwekking ook als extra isolatielaag fungeren. Tijdens de warme zomerdagen van de afgelopen weken bleef het klimaat aangenaam. Straks zal op de plekken waar mensen werken met stralingspanelen worden gewerkt, zowel voor verwarming als verkoeling. Het deel waar geen mensen werken blijft onverwarmd/ongekoeld. De isolatiewaarde is zodanig dat ook het automatische magazijn vorstvrij blijft.

Trainingen al in de opstartfase

Belangrijke uitdagingen zijn nog het verhuisproces en de mensen vertrouwd maken met de nieuwe techniek en de aangepaste processen. In tegenstelling tot de situatie in Dedemsvaart is hier straks het grootste deel van de stroom gericht op goods-to-man. Alleen dan kan de benodigde productiviteit een doorloopsnelheid van een order worden gehaald. Voor de zomer is al een begin gemaakt met het traject om mensen op te gaan opleiden. Dat krijgt na de zomer een stevig vervolg.

Reageer op dit artikel