nieuws

Automatisch dc geeft impuls aan groeistrategie Heco

Warehousing

Schroevenproducent Heco-Schrauben opende twee maanden geleden een nieuw distributiecentrum in het Zuid-Duitse Schramberg. In het pand met een automatisch kleingoedmagazijn en een hoogbouw palletmagazijn is ruimte voor bijna 59.000 doosjes met schroeven in alle soorten en maten en kostte 10 miljoen euro, de grootste investering die het Duitse familiebedrijf ooit deed.

Automatisch dc geeft impuls aan groeistrategie Heco

In april nam Heco het logistiek centrum feestelijk in gebruik in Schramberg dat op een goed een uur rijden ten zuiden van Stuttgart ligt midden in het Zwarte Woud.

Advies Fraunhofer instituut

Nu bijna drie maanden verder is Andreas Hettich, die samen met zijn drie broers aan het roer staat van het familiebedrijf dat in 1888 werd gesticht, volgens eigen zeggen positief kritisch over het nieuwe logistiek centrum dat beschikt over in totaal 5.000 palletplaatsen. “We merken nu al dat we de vruchten beginnen te plukken van onze keuze voor een goods to man orderpicksysteem. In dit proces hebben we ons laten adviseren door het Fraunhofer Instituut. Problemen waar we tot op heden aanlopen is het feit dat bijvoorbeeld de gevraagde pallets vanuit het hoogbouwmagazijn niet altijd op het gewenste moment worden afgeleverd bij een van onze orderpickers.”

Desondanks blijft Hettich nuchter onder dit probleem: “Noem mij eens een geautomatiseerd distributiecentrum dat vanaf dag een gelijk goed werkt?”

Meer ruimte logistiek

Hettich wil vooral benadrukken dat het nieuwe logistiek centrum past binnen de groeistrategie van de producent en ontwikkelaar van universele, houtbouw-, beton- en speciale schroeven voor professionele timmerlieden en bouwvakkers. “Dit nieuwe logistiek centrum hadden we echt nodig omdat ons oude magazijn, dat was ondergebracht bij onze productielocatie, onvoldoende opslagruimte bood. Om de komende jaren meer omzet te kunnen maken, is er in onze ogen meer ruimte nodig voor de logistiek want zonder dit logistiek centrum zou veel niet mogelijk zijn binnen zowel ons productie- alsmede ons snelle leverproces.”

1,5 miljard schroeven per jaar

Heco, dat in 2013 een omzet van bijna 140 miljoen euro realiseerde, produceert in Schramberg en in het Roemeense Turzii op jaarbasis gemiddeld 1,5 miljard schroeven die wereldwijd in veertig landen, voornamelijk Europa, worden verkocht. Het assortiment aan schroeven varieert van een doorsnee van 2,5 millimeter tot en met maximaal 500 millimeter. Het totale assortiment bestaat uit 4.000 artikelen waarvan er in het logistiek centrum circa 2.500 zijn opgeslagen. “Daarvan is 98 procent direct beschikbaar voor de klant”, verzekert Hettich.

Parallel orderpicken

Het logistiek centrum, dat is ingericht door de Oostenrijkse magazijninrichter TGW, heeft een bebouwde oppervlakte van 4.100 vierkante meter. De lay out van het magazijn bestaat uit drie delen: een hoogbouwpalletmagazijn met twee kranen en dubbeldiep opslag voor circa 5.000 pallets, een kleingoed miniload magazijn met drie gangen volle kartonnen omdozen en losse dozen (capaciteit van 50.000 dozen) en centraal tenslotte een verpak- en verzendhal, waarbij de orderpickers, vier in totaal, gebruik maken van een goods to man pick to light oplossing. Andreas Hettich: “Het voordeel van deze orderpickoplossing is dat we parallel kunnen orderpicken wat inhoudt dat een orderpicker tot maximaal 24 verzamelopdrachten tegelijk kunnen verwerken. Voorheen was dat niet mogelijk en had een orderpicker per orderpickopdracht gemiddeld twee minuten nodig. Nu kunnen we het veel sneller”

Nederlandse markt profiteert

Hettich verwacht dat ook de Nederlandse markt, die jaarlijks meer dan 550 Heco schroeven afneemt, zal profiteren van het nieuwe logistieke centrum in Schramberg. “De trend is dat bouwgroothandels in met name Nederland geen grote voorraden willen aanhouden. Nederlanders bestellen veel verschillende schroeven van ons verdeeld over kleine batches. Met ons huidige volautomatische magazijnen- en orderpicksysteem kunnen we op deze  behoefte inspelen.” Hettich verbaast zich trouwens over het bestelgedrag van de Nederlander. “Het zijn vaak pallets vol met schroeven met de meest uiteenlopende maten en hoeveelheden dat ik mij wel eens afvraag van wat zijn jullie daar toch allemaal mee van plan?”

Veel pakketdienst zendingen

Volgens Hettich is het bestelproces van de Duitse klant anders dan die van de Nederlandse. “In Duitsland hebben we veel meer pakketdienst zendingen. Dat houdt in een groothandel belt ons namens een klant op voor de levering van 400 schroeven voor een specifiek bouwproject. Die levering moet vaak de dag erop worden geleverd door een pakketdienst en dan ook nog het liefst op de bouwplaats zelf.”

Omzet met 50 procent laten stijgen

Heco heeft zichzelf ten doel gesteld dat tot 2020 de jaarlijkse omzet met 50 procent moet stijgen. Dat betekent dat we moeten streven naar gemiddeld 2.500 orders per dag. Met dit logistiek centrum moeten we dat probleemloos kunnen halen.”

Reageer op dit artikel