nieuws

Hard gewerkt aan goede ontsluiting

Warehousing

De gemeente Oss wil zich nadrukkelijk profileren met bedrijventerrein Vorstengrafdonk. Zo organiseerde Oss in 2013 al de Nationale Distributiedag (NDD). Logistiek is voor de gemeente, volgens accountmanager Christian Heerings, één van de vier economische speerpunten. Dat Heerings daarbij Vorstengrafdonk naar voren schuift als park is te begrijpen omdat op bedrijventerrein De Geer en in de Osse haven nauwelijks of geen gemeentegrond meer beschikbaar is voor logistieke activiteiten.

Hard gewerkt aan goede ontsluiting

“Op Vorstengrafdonk is nog circa veertig hectare beschikbaar, dat is ongeveer de helft van het totaal. Daarbinnen is er één kavel met negen hectare grond te koop. We merken dat de behoefte aan grotere percelen groeit. Er staan op dit moment geen panden leeg, geïnteresseerde bedrijven zullen zich zodoende moeten richten op nieuwbouw.” De infrastructuur was bij de oplevering van het park gereed, vertelt Heerings. Het belangrijkste infrastructurele werk is de tweemaal tweebaans ‘Weg van de Toekomst’, die knooppunt paalgraven op vijf minuten rijden van de Osse haven en de containerterminal heeft gebracht. “Die werkzaamheden hebben tot nu toe een heel groot verschil gemaakt. Waar je eerder het gevoel had continu in de file te staan, lijkt het of er nu nog nauwelijks verkeer op de weg is. Dit maakt het voor de bedrijven op Vorstengrafdonk wel makkelijk om bijvoorbeeld zes keer per dag heen en weer naar Veghel te rijden. Door de aanpak van enkele grote kruisingen is er geen sprake meer van vertraging.” Feitelijk is er bij de werkzaamheden een weg onder het spoor door gelegd.

Nabijheid van haven

De nabijheid van een haven is voor sommige bedrijven een pré, zoals voor Vos Logistics dat op dit moment een Europees dc in Oss bouwt, meent Heerings. “Een vestiging direct aan het water is nu door de snellere verbinding niet nodig, maar wanneer je als bedrijf jaarlijks duizenden containers te verwerken hebt, dan is water in de buurt wel gewenst.” De haven beschikt over vaarklasse vijf.

Alle bedrijven op Vorstengrafdonk zijn lid van de parkmanagement organisatie. Op dit moment gaat er volgens Heerings veel energie naar het beter afstemmen en zelfs uitwisselen van personeel tussen bedrijven. “Ondernemers ‘ruilen’ personeel of wisselen ze tijdelijk wanneer dit mogelijk is. Het heeft even geduurd voor dit initiatief op gang is gekomen, het vergt immers vertrouwen, maar het lijkt wel te werken.” Samenwerking is er ook binnen het Logistiek Platform Oss. Daarin zijn veertien bedrijven en de gemeente vertegenwoordigd en gezamenlijk steken deze organisaties energie in het verbeteren van de naamsbekendheid van Oss om business aan te trekken

Openbaar vervoer Vorstengrafdonk


De gemeente zegt geen verzoeken te hebben gekregen over een aansluiting van het logistieke park op het openbaar vervoer. “Het gebied is met de fiets en auto wel prima bereikbaar.” Op milieugebied is er voldoende mogelijk, zegt Heerings. Milieucategorie vier is toegestaan en in een enkel geval zelfs categorie vijf. “We gaan altijd voor maatwerk”.

 

Infrastructuur

Wegen: A50-A59-N329 “Weg van de Toekomst”
Spoor: railterminal Elzenburg op 6,5 km
Water: haven Oss op 6,5 km (vaarklasse 5)

Belangrijkste gebruikers

Movianto
Vetipak
Meubitrend
Heineken
ITC Holland
Raben
Mediq
Traffic Service

Meer informatie: www.logistiekplatformoss.nl/www.vorstengrafdonkwerkt.nl

 

‘Prima crossdocklocatie’

Volgens Sven Baars, managing director bij Raben Netherlands, is Vorstengrafdonk voor de combinatie aan activiteiten die het op dit moment verzorgt, de beste locatie. “We hebben dit heel rationeel berekend en zijn in Oss uitgekomen. We verzorgen vanuit deze vestiging vooral crossdockwerkzaamheden vanuit de Benelux naar vooral Duitsland en Polen. In mindere mate werken we voor andere landen in de EU.” De ontsluiting van het park is goed volgens Baars. 
Waar Raben ook naar heeft gekeken is de aanwezigheid van vaste onderaannemers in de regio. Baars: “We besteden vrij veel transportwerkzaamheden uit, dan is het fijn als we dat lokaal kunnen doen. Voor de ingehuurde chauffeurs zijn er volgens de managing director in de omgeving voldoende eetgelegenheden.
Over de ligging van Vorstengrafdonk is Baars zodoende dus te spreken. Hij vindt dat de gemeente de zaken op het logistieke bedrijvenpark sowieso goed voor elkaar heeft. Er hangen nog niet voldoende camera’s, iets wat vanuit Raben nog wel een wens is, maar er heerst desondanks een gevoel van veiligheid, meent Baars. “De gemeente heeft aangegeven welk hekwerk ze om een pand willen zien. Dat zorgt voor uniformiteit. En aanvullend daaraan hebben we als bedrijven vanuit het parkmanagement een beveiligingsbedrijf in de arm genomen.”

Reageer op dit artikel