nieuws

Goed bereikbaar via weg, water en spoor

Warehousing

De regio Venlo-Venray werd in 2013 uitgeroepen tot de belangrijkste logistieke hotspot van Nederland en het was de zesde keer sinds de start van de verkiezing in 2005 dat dit gebied deze felbegeerde titel won. In de directe nabijheid van Venray is De Blakt gesitueerd, een modern bedrijventerrein dat aan de snelweg A73 ligt.

Goed bereikbaar via weg, water en spoor

Het terrein is tien jaar geleden in gebruikgenomen en werd in eerste instantie aangelegd als een soort ‘overloop’ voor de Venrayse bedrijventerreinen Smakterheide 1 en 2. Venray wilde daarmee selectief groeien in bedrijvigheid en werkgelegenheid en mikte daarbij op bedrijven in de industrie, logistiek en dienstensector.  Het terrein heeft een oppervlakte van 73 hectare en is vooral bestemd voor de wat grootschaligere bedrijven uit deze sectoren. Daarvan zijn er momenteel een aantal op De Blakt gesitueerd.

In de logistiek hotspot van Noord Limburg

De Blakt ligt in de logistieke hotspot van Noord Limburg en is uitstekend bereikbaar via weg, water en spoor. De belangrijkste ontsluitingswegen zijn aan de westkant de A73 en aan de noordkant de N270, ook wel de “Via Venray” genoemd,  die Venray via Helmond met Eindhoven verbindt en aan de andere kant doorloopt richting Duitsland . Via deze weg is het 5 minuten rijden naar de containerterminal in Wanssum  en een kwartier naar het Duitse passagiersvliegveld Airport Weeze., Het NS-station Venray ligt op 10 minuten loopafstand.

Omvang kavels wordt in overleg bepaald

Van het totaal beschikbare oppervlak van De Blakt is momenteel nog ongeveer 15 hectare te vergeven. De omvang van de kavels wordt in overleg met de klant bepaald. De grondprijs per m2 bedraagt voor zichtlocaties langs de A73 150 euro en is voor de overige kavels 115 euro. De Blakt is een gemengd bedrijven terrein waarop zowel industriële als logistieke bedrijven gesitueerd zijn, die behoren tot de milieucategorieën 3 en 4. Het terrein is ruim van opzet, met het nodige groen en wordt onderhouden door de gemeente.

Bij de inrichting van het terrein worden de principes van duurzaam bouwen en stedelijk waterbeheer toegepast. Het regenwater wordt opgevangen in bergings- en infiltratievijvers. De bedrijven dienen het parkeren voor medewerkers en bezoekers alsmede voor laden en lossen te arrangeren op eigen terrein.   Indien gewenst is de gemeente bereid medewerking te verlenen aan de ontwikkeling van een Bedrijven Investerings Zone (BIZ), waarbij de ondernemers zelf een aantal activiteiten in de openbare ruimte, inclusief collectieve beveiliging, kunnen entameren.  Dit naar het voorbeeld van de BIZ op Smakterheide 1 en 2.

Infrastructuur

Wegen: A73, N270

Spoor: station Venray, personenvervoer

Water: containerterminal in Wanssum

Belangrijkste gebruikers

Cordstrap,  CEVA Logistics Venray 1 en Ceva Logistics Venray 2 , Flextronics, Sligro en Hoex Bouw

Buren

Aan de overzijde van de spoorlijn bevind zich bedrijventerrein Witte Vennen, met daarop een vestiging van Aviko-Rixona en DSV.  Aan de overzijde van de N270 ligt bedrijventerrein de Hulst met daarop o.a. Inther Logistics, Telfort Zakelijk, Arvato Services en de Evenementenhal Venray.  Voorts is hier de nieuwbouw voorzien van Multinational Inalfa Roofsystems. Daarmee is ook dit terrein bijna vol.

Projectontwikkelaars en makelaars:

De Gemeente werkt op De Blakt samen in een PPS met Maessen Projecten: www.maessenbedrijven.nl

Meer informatie:

www.venray.nl/Ondernemers/Bouwen_en_vestigen/Bedrijfskavels/De_Blakt:34448

Accountmanager Bedrijven: Hans Beterams 06-20012207

 

“Vragen worden serieus genomen”

Logistieke dienstverlener CEVA Logistics opende in 2012 haar eerste vestiging op bedrijventerrein De Blakt in Venray en een jaar later volgde nummer twee. Commercieel directeur Ted Peters vertelt dat de keuze op De Blakt viel vanwege de beschikbare ruimte, de goede infrastructuur en om te kunnen voldoen aan de wensen van bepaalde klanten. Hij is erg tevreden over de locatie: “De bereikbaarheid is goed en files zijn er niet veel. Dat is erg positief. Daarnaast was hier veel ruimte beschikbaar en dat hadden wij ook nodig voor onze gebouwen. Last but not least worden vragen van ondernemers door de exploitant serieus genomen. Toen we bijvoorbeeld de ontsluiting van onze eerste vestiging wat wilden wijzigen was dat geen probleem. En ook dat is erg prettig.” Peters kan eigenlijk geen echte knelpunten van bedrijventerrein De Blakt noemen. “We houden de mogelijkheden van het terrein nauwlettend in het oog om te zien of dit ruimte geeft voor toekomstige plannen. Hierbij speelt een goed contact met de gemeente en de mogelijkheden binnen de bestemmingsplannen een belangrijke rol.”

Reageer op dit artikel