nieuws

CeMAT ‘must see’ – Li-Ion heftrucks uit China

Warehousing

De langverwachte doorbraak van Li-Ion technologie in de heftruckwereld lijkt er nu toch echt aan te komen. Het zou wel eens kunnen, dat een nieuwkomer uit China het laatste zetje geeft.

CeMAT ‘must see’ – Li-Ion heftrucks uit China

Het alternatief voor de lood-zwavelzuur batterij is al lang beschikbaar en heet Li-Ion (Lithium Ion). De enige reden dat de toepassing nog niet massaal is omarmd, ligt in het feit dat de batterij bij aanschaf vier of vijf keer duurder is. Daar wegen echter talloze voordelen tegen op, zoals makkelijk tussentijds laden en dus veel intensiever inzetbaar, onderhoudsvrij, geen dure laadruimte en een langere levensduur. De investering verdient zich op termijn zeker terug. Leveranciers van batterijen en heftrucks (zeker de grote merken) beginnen zoetjes aan de overstap te stimuleren.

Techniek werkt al in stadsbussen

Maar nu komt de Chinese fabrikant BYD op de Europese markt met een variant op Li-Ion, de Lithium Ferro Fosfaat batterij. Het concept heeft naam gemaakt in andere toepassingen (zoals stadsbussen en taxi’s), maar nu is ook de heftruckwereld aan de beurt. BYD – het staat voor het beloftevolle ‘Build Your Dreams’ – is inmiddels ook neergestreken in Rotterdam en toont op de CeMAT vier nieuwe trucks van eigen makelij, die de technologie tot een doorbraak moeten maken.

Dubbele levensduur en behoud van capaciteit

De voordelen van de nieuwe batterijtechniek zijn kort samengevat: snelle laadtijden (1 tot 2 uur), een lager energieverbruik tijdens het laden (40 procent minder), snel even bijladen (tijdens een 10 minuten durende koffiepauze), geheel onderhoudsvrij, een langere levensduur (na tien jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit in plaats van de gebruikelijk 4 tot 6 jaar bij de lood-zwavelzuur batterijen) en dus minder kosten over de totale gebruiksfase.

Levering vanuit dc in Venlo

Na afloop van de CeMAT zet BYD zich vol in op de verovering van de Europese markt met dealers in Duitsland en de Benelux, vanuit een nieuw in gebruik genomen Europees dc in Venlo, waar trucks en onderdelen uit voorraad leverbaar zijn. De Li-Ion Fe batterij technologie houdt BYD vooralsnog voor zichzelf.

BYD presenteert zijn noviteiten tijdens de CeMAT in hal 25, stand C22. De beurs is van 19 tot 23 mei in Hannover. Zo’n duizend exposanten uit veertig landen zijn aanwezig in Hannover. De beurs is dagelijks geopend van 9.00 uur tot 18.00 uur, vrijdag tot 17.00 uur.

Reageer op dit artikel