nieuws

CeMAT Hannover houdt zijn aantrekkingskracht

Warehousing

Een kleinere beurs dan in het verleden, dat zeker. Maar interessant genoeg om internationaal een goed beeld te krijgen van wat de interne logistiek te bieden heeft. De CeMAT in Hannover speelt zich deze week af in een optimistische en goede sfeer. Trends, foto’s en video’s.

CeMAT Hannover houdt zijn aantrekkingskracht

CeMAT, de grootste vakbeurs op material handling gebied, loopt vandaag en morgen nog in Hannover. Na een slap begin afgelopen maandag kwamen dinsdag en woensdag de bezoekers ondanks het warme weer massaal naar de beurs om te kijken naar de noviteiten op dit gebied. Die zijn er volop bij de 1.025 exposanten. Echte doorbraken op technologisch gebied ontbreken echter, zowel bij de heftruckfabrikanten als bij de aanbieders van automatische magazijnsystemen. Wel het vervolg op al eerder gepresenteerde technologie, zoals het toepassen (nu echt) van Li-Ion batterijtechniek en het flexibiliseren van automatische transport- en opslagsystemen.

Heftruck gebouwd rond Li-Ion techniek

Li-Ion (lithium ion) gaat de komende jaren stap voor stap de heftruckwereld inpalmen. Jungheinrich zet hier vol op in en presenteerde een nieuwe lijn laders en batterijen, die vanaf het najaar successievelijk voor diverse truckmodellen beschikbaar komt. De heftruckfabrikant wil niet meer afhankelijk zijn van de eveneens in Hannover massaal aanwezig batterijleveranciers. Toyota toont op de beurs ook Li-Ion heftrucks, die relatief duur zijn in aanschaf maar gedurende de looptijd van de truck hun investering zeker gaan terugverdienen. Bovendien horen ze steeds meer bij een duurzame logistieke operatie.
De komst van BYD (Chinese fabrikant van batterijtechnologie voor onder andere mobiele telefoons, maar ook voor bijvoorbeeld bussen) met een hoofdkantoor in Rotterdam en een dc in Venlo zorgt wel voor enige opschudding op de beurs. Talrijke Chinese heftruckmerken en andere aanbieders beproeven net als BYD hun geluk op de Europese markt met de CeMAT als havenhoofd. De meesten van hen komen met een goedkope kopie, maar BYD brengt nieuwe techniek mee – een compleet gesealde want onderhoudsvrije tractiebatterij waar het bedrijf nu ook een heftruck om heen heeft gebouwd. De vijf modellen zijn voorzien van in Europa volop toegepaste componenten en dus competitief. Onderschatting door de gevestigde merken zou wel eens een fatale vergissing kunnen zijn. Overal in de beurshallen duiken (collectieve) stands van Chinese fabrikanten op. Het aanbod is groter dan ooit. Wellicht dat de internationalisering van de beurs zelf met onder andere een CeMAT Azië hieraan ten grondslag ligt.

Innovatie in sorteren en orderpicken

Flexibilisering is een tweede trend die de gemoederen bezig houdt. De vele shuttleoplossingen zijn daar een goed voorbeeld van met als gevolg dat de traditionele miniload zijn langste tijd wel lijkt te hebben gehad. Fraunhofer IML toont een tegen de stellingen opkruipend shuttlemodel met rupswieltjes, dat alle niveaus kan bereiken om kleingoed bakken in en uit te slaan.
Vooral met het oog op e-fulfilment is snel en gemakkelijk inzetbare techniek cruciaal. Beumer heeft een sorter, die op hoge snelheid zeer diverse verpakkingsvormen kan handlen. Van Riet speelt daar met de IQ-Grid ook op in. Verder lijkt de AGV weer helemaal terug te zijn. Dat blijkt uit de vele verschijningsvormen en het toenemend aantal aanbieders. Daartoe behoren inmiddels ook de belangrijkste heftruckfabrikanten. Met een lagere aanschafprijs en makkelijke bediening komt een steeds omvangrijker AGV toepassingsgebied in het vizier. Still heeft daar met de iGo Easy een mooi voorbeeld van, dat bovendien – ook in Hannover – met een IFOY award werd beloond.
Behalve automatische systemen krijgt de orderpicker van vlees en bloed ook alle aandacht. Laatste trend is de smart glass, de slimme brilletjes die pickaanwijzingen voor het oog brengen en daarmee het werk versnellen en verbeteren. Maar op dat gebied is de innovatie nog lang niet ten einde. Dat zal de CeMAT over twee jaar zeker bevestigen.

 

Bekijk ook de volgende video’s van de CeMAT:

Move & Lift

Store & Load

Pick & Pack

Reageer op dit artikel