nieuws

A-Ware automatiseert dc met bijzonder kranensysteem

Warehousing

Logistiek dienstverlener A-Ware Food Group laat in zijn nieuwe kaas distributiecentrum in Almere een volautomatisch opslag- en transportsysteem installeren. Het systeem omvat een bijzonder vier-bocht-rijdend-kranensysteem met daarbij behorende stellingen voor de opslag van het gereed product.

A-Ware automatiseert dc met bijzonder kranensysteem

Costo en zijn Portugese partner Efacec zijn inmiddels gestart met de installatie van het volautomatische opslag- en transportsysteem voor A-Ware, een logistiek dienstverlener gespecialiseerd in het rijpen, versnijden, verpakken, opslaan en geconditioneerde transport van kaas en andere foodproducten.

Wisselgang verhoogt capaciteit kranen

Een bijzonder detail is volgens Costo dat de aan- en afvoer van de pallets in de wisselgang plaats vindt. Dit is noodzakelijk vanwege de beperkingen die het gebouw met zich meebrengt, waardoor gangwisseling alleen mogelijk is aan de aan en afvoerzijde. Normaal gesproken kost elke gangwissel tijd, doordat kranen bij een gangwisseling stil moeten staan om van rail te wisselen. Dit verlaagt de capaciteit van de kranen.
In het gangwisselsysteem van Efacec, waar Costo sinds 2009 een samenwerkingsverband mee heeft, staan de kranen bij gangwisseling niet stil. Ze rijden zoals bij een treinspoorwissel, gewoon door. Speciale software stuurt de wissels aan en staan al in de goede positie voordat de kraan is gearriveerd.

Rail Guided Vehicle systeem

Een ander deel van het systeem bestaat uit een volautomatisch RGV systeem voor het transport vanaf het palletiseersysteem naar het volautomatisch kranenmagazijn en van het volautomatisch kranenmagazijn naar de expeditie vloer. Dit Rail Guided Vehicle systeem is, vanwege de bereikbaarheid van diverse compartimenten, op een mezzanine geplaatst waardoor de heftrucks eronder door kunnen rijden en zo de daarachter gelegen compartimenten kunnen bereiken.

Geen verlies inzetbaarheid

De voordelen van het RGV systeem zijn de schaalbaarheid en snelheid waarmee de voertuigen zich verplaatsen. Doordat de voertuigen via stroomrails van energie worden voorzien, is er geen verlies van inzetbaarheid, door oplaadtijden van accu’s, en zijn ze continu inzetbaar.

Bufferbanen op expeditievloer

Om de expeditie vloer zo vrij mogelijk te houden wordt een deel van de lading op bufferbanen geplaatst. Zodra de vrachtwagenchauffeur zich aangemeld heeft, wordt de rest van de lading door de kranen uitgeleverd.

Tweede samenwerkingsproject

De installatie bij A-Ware is, na de eerdere levering en installatie van een miniloadsysteem voor de opslag van 13.500 plastic containers, het tweede samenwerkingsproject van Costo en Efacec in Nederland in een kort tijdsbestek. De logistiek dienstverlener kocht eind 2012 het distributiecentrum in Almere dat is gevestigd op logistiek bedrijvenpark Stichtse Kant aan snelweg A27.

Reageer op dit artikel