nieuws

Reclames met heftrucks zorgen voor ongelukken

Warehousing

In de nieuwste reclame van de BankGiro Loterij ‘lift’ Marc Klein Essink mee op een heftruck die met grote kluizen door een magazijn. Onveilig volgens EVO en alle reden voor de verladersorganisatie om de makers van deze reclame uit te nodigen voor een heftruckcursus.

Reclames met heftrucks zorgen voor ongelukken

EVO stelt vast dat in deze reclame veel overtredingen plaatsvinden. Zo rijdt de heftruckchauffeur in de reclame te hard en belemmert de grote kluis het zicht van de chauffeur, die ook nog eens geen veiligheidsschoenen draagt. Ook mag Klein Essink niet meerijden, laat staan van de heftruck afspringen, wat hij aan het eind van de reclame doet.

Verkeerd voorbeeld

Volgens EVO geven televisiereclames met daarin rondcrossende heftruckchauffeurs en meerijdende BN’ers geven het verkeerde voorbeeld en daarnaast hebben ze een negatieve invloed op de veiligheid in magazijnen, aldus de verladersorganisatie in een persbericht vandaag.

Manutan heftruck ook onveilig

De afgelopen maanden zagen televisiekijkers diverse reclames, waaronder die van de Postcodeloterij en Manutan, waarin heftruckchauffeurs flink wat overtredingen begingen. EVO nodigt de reclamemakers daarom uit voor een heftruckcursus. “De makers van het BankGiro Loterij hebben nog niet gereageerd op onze uitnodiging, maar wat we de afgelopen maand constateren, is dat heftrucks steeds vaker op een onveilige manier gebruikt worden in reclames”, verklaart EVO-woordvoerder Raymond Mens desgevraagd.

Jaarlijks gemiddeld zeven dodelijke ongevallen

Jaarlijks vinden er, zo meldt de verladersorganisatie, 1.500 bedrijfsongevallen plaats met heftrucks – waarvan gemiddeld zeven met dodelijke afloop. Het aanrijden van een voetganger komt het meest voor, gevolgd door een medewerker die op de heftruckvork staat en gelift wordt of ‘even meerijdt’ en van de heftruck af valt.

Reageer op dit artikel