nieuws

Logistiek vastgoedmarkt zit in overgangsjaar

Warehousing

De logistiek vastgoedmarkt kende in 2013 een ongekend goed jaar. CB Richard Ellis (CBRE) meldde afgelopen week dat in Nederland het afgelopen jaar bijna 600.000 vierkante meter aan nieuw logistiek vastgoed is opgeleverd, een recordvolume sinds het uitbreken van de crisis in 2007. Dit jaar daarentegen worden er volgens experts minder nieuwe distributiecentra opgeleverd.

Logistiek vastgoedmarkt zit in overgangsjaar

Prologis, Montea en WDP kwamen de afgelopen weken naar buiten met mooie zwarte cijfers over het afgelopen jaar. Prologis meldde onlangs dat de bezettingsgraad van de 13,7 miljoen vierkante meter tellende logistiek vastgoedportefeuille in Europa is gestegen naar 93,6 procent. De sterkste markten in het vierde kwartaal van 2013 qua vraag waren volgens de logistiek vastgoedontwikkelaar Gotenburg, München, Keulen, Düsseldorf en Zuid-Nederland.

Montea portefeuille groeit naar 25,6 miljoen euro

De Belgische logistiek vastgoedontwikkelaar Montea maakte begin deze maand bekend dat zijn portefeuille in Nederland is gegroeid tot 25,6 miljoen euro. In Oss is Montea onlangs in opdracht van logistiek dienstverlener Vos Logistics onlangs gestart met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum. Ook verwierf de logistiek vastgoedontwikkelaar in ons land in Waddinxveen een dc langs de A12. Het pand is verhuurd voor een vaste periode van vijftien jaar aan Delta Wines, een Europese wijndistributeur.

WDP investeert dertig miljoen euro

Het eveneens Belgische WDP wist vorige week tijdens de presentatie van zijn jaarcijfers ook te melden dat in Nederland in 2013 goede zaken zijn gedaan met als hoogtepunt de betrokkenheid bij de bouw en de investering in het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle en dat beschouwd wordt als grootste gemechaniseerde e-commerce dc van Europa. Ook kondigde WDP aan binnenkort dertig miljoen euro te investeren in een nieuw project in Nederland.

Consolidatie en schaalvergroting

Volgens de berekeningen van CBRE is met bijna 600.000 vierkante meter is in 2013 een recordvolume aan distributieruimte opgeleverd. Het hoge nieuwbouwvolume is volgens de vastgoedadviseur noodzakelijk om moderne logistieke operaties te kunnen huisvesten. Consolidatie en schaalvergroting bij gebruikers zorgt daarnaast voor een voortdurende druk in de vraag naar nieuw hoogwaardig logistiek vastgoed, met een lage leegstand en een schaalgroei in de voorraad tot gevolg. Er is tevens een oostwaartse verschuiving in de markt zichtbaar waarbij vooral Midden- en Oost-Brabant en Limburg hoge netto opnames lieten zien het afgelopen jaar.

Dit jaar trendbreuk

De oplevering van nieuwe distributiecentra zal dit jaar daarentegen afnemen. Een trendbreuk, want de laatste drie jaar was er elke keer sprake van een toename, concludeerde DO Research in een recent verschenen onderzoek naar de nieuwbouw van distributiecentra in Nederland.

Onzeker of 2013 wordt overtroffen

Uit cijfers van dit bureau, dat onafhankelijk onderzoek verricht naar ontwikkelingen binnen de vastgoedmarkt, is het afgelopen jaar in totaal 465.000 vierkante meter aan nieuw logistiek vastgoed in aanbouw genomen. Dat is twintig procent minder dan in 2012, toen circa 585.000 vierkante meter in aanbouw werd genomen. Van dat aantal nieuwe vierkante meters in 2013 was per 1 januari van dit jaar circa 265.000 vierkante meter in aanbouw. DO stelt dat het lang niet zeker is of de oplevering van nieuwe distributiecentra die van 2013 zal overtreffen.

Minder nieuwbouw

Logistiek vastgoedexpert en (ex-Goodman) Erik van Wunnik van LogiReal geeft in het laatste nummer van Logistiek Magazine als reden op dat de productie van nieuwe voorraden is afgenomen. “Er wordt wel wat gebouwd, maar de trend is dat nieuwbouw van distributiecentra de afgelopen twee tot tweeënhalf jaar stukken minder is geworden, met wel vijftig procent ten opzichte van de hele goede jaren.”

Spannende periode

Ook de e-commerce en omnichannel trend zorgt dit jaar volgens Van Wunnik voor een stagnatie van nieuwbouwprojecten. “De concepten op dat vlak die door verladers op dit moment worden bedacht, zorgen ervoor dat ook de inrichting van distributiecentra gaat veranderen ten opzichte van wat we een paar jaar geleden gewend waren. Als de bestedingen van de consument echt doorzetten dan komt er een moment dat grote verladers de knoop doorhakken en nieuwbouwprojecten gaan doorzetten. Dat gebeurt op zijn vroegst in 2015. Wat dat betreft zitten we in een heel spannende periode.”

Verladers houden kaarten tegen de borst

Eelco van Loenen van Estadium zegt in het februarinummer van Logistiek Magazine dat zowel beleggers als gebruikers zich aan het heroriënteren zijn op hun voorraad. “Er is daarnaast een tendens naar grotere distributiecentra als gevolg van het samenbundelen van activiteiten door bedrijven op één locatie. Wat ik nu merk is dat de verladers hun kaarten tegen de borst houden. Mede daardoor zitten we nu in een overgangsfase naar de bouw van slimmere distributiecentra tegen een lage kostprijs.”

2014 wordt tussenjaar

Jeroen den Ouden, vastgoedresearcher bij DO Research, zegt in een toelichting op zijn publicatie dat hij geen specifieke verklaring heeft waarom er in 2013 minder nieuwbouw is gestart. “Het ligt in lijn met de lage economische groei en bedrijfsinvesteringen in 2013, maar dat beeld was in 2011 en 2012 ook niet goed. Overigens zijn het nog altijd dertig distributiecentra, inclusief uitbreidingen, die het afgelopen jaar in aanbouw zijn genomen.”

Over dit jaar zegt Den Ouden: “Afgaande op wat in aanbouw is en op korte termijn wordt gestart denk ik dat 2014 wel een ‘tussenjaar’ wordt met minder opleveringen dan voorgaande jaren.”

 

Lees ook het recent verschenen artikel met daarin de laatste 6 logistiek vastgoedtrends volgens CBRE

Reageer op dit artikel