nieuws

Financiële injectie voor multimodaal vervoer West-Brabant

Warehousing

Multimodaal vervoer is een belangrijk speerpunt in West-Brabant. Op initiatief van de regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant heeft het Regionaal Economisch Actieplan (REAP) 25.000 euro beschikbaar gesteld om multimodaal vervoer in de regio een boost te geven.

Financiële injectie voor multimodaal vervoer West-Brabant

Het goederenvervoer groeit. Door gebruik te maken van meerdere modaliteiten wordt de filedruk die dat met zich meebrengt binnen de perken gehouden. Maar een optimale afwikkeling van goederenstromen naar Europa levert volgens REWIN nog meer voordelen op voor de regio: ‘het maakt de regio aantrekkelijker voor nieuwe bedrijven, biedt kansen voor nieuwe logistieke bedrijvigheid bijvoorbeeld voor ketenregie en levert op den duur sterkere verbindingen op met belangrijke economische regio’s in Europa.’ Reden voor de ontwikkelingsmaatschappij om dit samen met een aantal partners met behulp van de REAP subsidie verder te onderzoeken.

Volume bundelen

Om het gebruik van spoor en water te vergroten is het nodig dat er genoeg lading is om te transporteren. Daarom is het volgens REWIN nodig om het volume van meerdere bedrijven te bundelen.

De REAP subsidie wordt dan ook gebruikt om grote verladers bij elkaar te brengen. Samen met hen wordt gezocht naar de ideale partner(s) om goederenstromen te bundelen en via multimodaal transport te vervoeren. Er wordt in de eerste instantie gekeken naar shuttle verbindingen over spoor of water waarop bedrijven zouden kunnen samenwerken, zoals een spoorshuttle naar Oost-Europa. Daarnaast wordt onderzocht of een neutrale matchmakingsdienst haalbaar is.

Versterken concurrentiekracht

De regionale ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant is initiatiefnemer. Logistieke business developer Marc-Paul van Halderen: “Naast alle voordelen voor de regio, is multimodaal vervoer voor bedrijven een manier om zich aan te passen aan een veranderende markt. Deze vorm van samenwerking leidt tot het versterken van de concurrentiekracht van de deelnemende verladers.” Naast REWIN zijn Regio West-Brabant, NHTV, BOM en Midpoint Brabant betrokken bij dit onderzoek.

Reageer op dit artikel