nieuws

Bendi knikheftruck maakt comeback bij Feyter

Warehousing

In de Antwerpse haven heeft Katoen Natie een pilot met 6 nieuwe knikheftrucks succesvol afgerond. Daarmee lijkt het er op, dat het twintig jaar oude concept alsnog een plek kan veroveren op de markt in Nederland en België.

Bendi knikheftruck maakt comeback bij Feyter

In 1993 verscheen Bendi voor het eerst als revolutionaire vinding op Europese vakbeurzen. De Engelse fabrikant in Redditch mocht niet klagen over belangstelling. Tot concrete verkoop in Nederland kwam het niet of nauwelijks. Wel veroverde de scharnierende heftruck een bescheiden plek op de Engelse en Franse markt. Tien jaar later verscheen de Ierse concurrent Aisle Master met hetzelfde concept op de Nederlandse markt. Ook dat werd geen succes.

Meer palletlocaties op zelfde vloer

Feyter Forklift Services in Vlissingen en Terneuzen is er nu in geslaagd om bij een grote klant de knikheftruck van Bendi te introduceren. Katoen Natie wilde op hetzelfde vloeroppervlak in haar magazijn meer palletlocaties kwijt kunnen. Om die reden werden de gangpaden terug gebracht naar 1.6 meter breed. Om pallets efficiënt te kunnen opslaan besloot de logistiek dienstverlener het concept van de knikheftruck te testen. Meer merken deden mee. Bendi kreeg de uiteindelijke opdracht met Feyter als leverancier.

Specifieke training chauffeurs nodig

Volgens Joeri van Hooije maakt de Bendi een goede kans om alsnog succesvol te worden op de Nederlandse markt. “Er is in het verleden sceptisch gekeken naar dit concept, vooral omdat dit andere eisen stelt aan chauffeurs. Pas na een specifieke training op deze trucks gaan chauffeurs ook de voordelen beseffen. Dat bleek tijdens de pilot bij Katoen Natie.”

Combinatie van verschillende trucks

Uniek aan de Bendi is de 220° scharnierende vooras, die het mogelijk maakt om gangpadbreedtes terug te brengen tot minimaal 1,6 meter. Voordeel is ook, dat de trucks zowel binnen als buiten inzetbaar zijn in tegenstelling tot de meest reachtrucks, die niet op (licht) ongelijk terrein uit de voeten kunnen. Waar reachtrucks en smalle gangen trucks voor de aanvoer van pallets in vele gevallen afhankelijk zijn van andere machines, is de knikheftruck in dat opzicht autonoom. Zo is het mogelijk om met een enkele machine vrachtwagens te lossen én de pallets in het magazijn te plaatsen. Dit maakt de investering in verschillende type transportmiddelen overbodig.

Stabiel tot 12 meter hoog

Wat betreft stabiliteit overtreft de knikheftrucks zelfs conventionele heftrucks , aldus de leverancier. Het verschil wordt vooral gemaakt door een voordeliger geplaatst zwaartepunt met een vooraan geplaatste stuurinrichting en een compleet andere gewichtsverhouding.  Dit maakt het voor de Bendi mogelijk om lasten tot 12 meter hoogte te brengen met een behoud van voldoende stabiliteit.

Lees ook: Katoen Natie kiest voor Nissan

Reageer op dit artikel