nieuws

Retailers snakken naar extra opslagruimte

Warehousing

Nieuwe retail-distributienetwerken creëren de komende vijf jaar bij Europese retailers een dringende behoefte aan 25 miljoen vierkante meter extra logistieke ruimte. Dit blijkt uit een gisteren verschenen rapport van Jones Lang LaSalle. Deze vraag staat volgens de vastgoedadviseur gelijk aan vijf miljoen vierkante meter opslagruimte per jaar voor de komende vijf jaar.

Retailers snakken naar extra opslagruimte

Volgens de opstellers van dit vastgoedrapport, ‘A new logistics real estate landscape’, komt deze vraag voort niet alleen voort uit de toenemende levering aan fysieke winkels, maar vooral ook door de steeds groter wordende groei aan online verkopen. Die vragen om een vernieuwd distributieproces.

Behoefte aan mega-dc’s door online shoppen

Nu de online verkoop in de eerste helft van dit decennium naar verwachting bijna verdubbelt, neemt de behoefte aan opslagruimte toe. Internetwinkelen vraagt, zo concluderen de researchers van Jones Lang LaSalle zowel om megadistributielocaties van ruim 100.000 vierkante meter als om gespecialiseerde distributiecentra en kleinere, lokale leveringspunten.

Groei in e-fulfilmentcentra

Jones Lang LaSalle stelt in haar rapport ook vast dat circa drie miljoen vierkante meter gespecialiseerde ruimte nodig zal zijn voor e-fulfilment-centra. Dit zijn speciale afhandelcentra die zich uitsluitend bezighouden met de opslag, ontvangst en verwerking van online aankopen.

Geïntegreerde omni-channel strategie

Nog eens 22 miljoen vierkante meter is nodig voor herbevoorrading. Dit ondanks het feit dat retailers steeds vaker overgaan op een geïntegreerde ‘omni-channel’-strategie, waarbij klanten aankopen doen in de winkel, online of via de mobiele telefoon. Deze bestellingen worden vervolgens thuisbezorgd of de klant haalt ze op in de winkel of bij speciale leveringspunten.

Mega-afhandelcentra en dark stores

In 2016 zal volgens de opstellers van het rapport naar verwachting ruim tien procent van alle verkopen in Europa in de categorie online retail vallen. Dit leidt tot een verandering in de manier waarop goederen door retailers worden gedistribueerd en geleverd, waarbij de volgende trends zichtbaar zijn:

  • Groeiende vraag naar mega-afhandelcentra in combinatie met een toenemende vraag naar hubs waar pakketten worden verwerkt. Steeds vaker worden in magazijnen robots ingezet voor orderpicking ter ondersteuning van het bestaande magazijnpersoneel.
  • Toenemend gebruik van zogeheten ‘dark stores’ -(winkels die alleen online actief zijn) om online bestellingen van levensmiddelen te verwerken. ‘Dark stores’ is een initiatief van supermarktgigant Tesco, waarbij wordt ingespeeld op de groeiende behoefte van de consument om de wekelijkse boodschappen online te kunnen bestellen.

Traditionele retail blijft bepalend

Bas Geijtenbeek, verantwoordelijk voor Industrial & Logistiek bij Jones Lang LaSalle Nederland stelt vast dat de traditionele retail nog altijd bepalend is voor de vraag naar retail-infrastructuur. “Wat we daarnaast zien is dat de groei van online verkopen voor een fundamentele verandering zorgt in de omvang, vorm en locatie van distributiecentra. Veel retailers zijn uit hun bestaande supply chain-infrastructuur gegroeid en zoeken nu naar het optimale logistieke model om de groei van multichannel-retail mogelijk te maken.”

Voorbeelden: Zalando en Brand Loyalty

Jones Lang LaSalle ziet de vraag naar enorme afhandelingscentra van meer dan 100.000 vierkante meter toenemen. Goed voorbeeld hiervan is het 128.000 vierkante meter tellende logistieke centrum van e-tailer Zalando in het Duitse Erfurt.
Een Nederlands voorbeeld betreft het in ontwikkeling zijnde 41.000 vierkante meter grote distributiecentrum voor Brand Loyalty in Venlo. Deze distributiecentra worden meestal gebouwd voor logistieke dienstverlening, waarvoor een groot oppervlak en toegang tot een groot arbeidsaanbod nodig is, vanwege het arbeidsintensieve karakter.

Lees ook:
‘Nederland is kansrijk als Europese e-fulfilment hub’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels