nieuws

Stevige heftruck voor draaikransfabrikant

Warehousing

Speciaal voor het verplaatsen van grote en zware producten heeft Van Manen Draaikransen in Elst (GLD) een nieuwe vorkheftruck in gebruik genomen. De truck bereikt een hefhoogte van 7.5 meter met een restcapaciteit van 3,5 ton.

Stevige heftruck voor draaikransfabrikant

Van Manen is sinds 1977 actief als producent van draaikransen voor graafmachines, mobiele kranen, windmolens, kermisattracties en offshore toepassing. De fabrikant doet ook revisie en biedt  technische ondersteuning met een eigen tekenkamer, waar op klantspecificatie wordt ontworpen.

Hoger wegzetten in nieuwe magazijn

“De lasten die we handlen kunnen behoorlijk groot en zwaar zijn”, zegt Jurwin van Manen. “Soms heeft een draaikrans een diameter van 5,5 meter en een gewicht van maar liefst 14 ton.” Het familiebedrijf nam anderhalf jaar geleden een nieuw, hoger magazijn in gebruik. Maar de (rest)capaciteit van de bestaande heftrucks was ontoereikend om de zware kransen ook op dat hogere niveau in- en uit te slaan.

Tweedehands was niet beschikbaar

Omdat het aantal bedrijfsuren beperkt is – gemiddeld wordt de truck anderhalf uur per dag ingezet – ging Van Manen in eerste instantie op zoek naar een betrouwbare gebruikte heftruck. “Bij deze inzet leek het ons niet rendabel om een gloednieuwe truck aan te schaffen. En we wilden absoluut weer een Hyster. Onze ervaringen met de service van Barloworld zijn prima. Maar nog belangrijker: er is simpelweg geen andere truck in deze klasse die zo compact is”, constateert Van Manen.
Een jonge occasion met voldoende restdraagvermogen én een mast die tot de gewenste hoogte heft, bleek onvindbaar. De benodigde mast wordt niet seriematig gemaakt en is dus niet uit voorraad leverbaar. Investeren in een nieuwe mast staat niet in verhouding tot de prijs van een gebruikte truck.

Verbrede vooras en speciaal vorkenbord

Vandaar dat Van Manen koos voor volledig nieuwe heftruck. Dat werd de Hyster E5.5XN. De draaicirkel van slechts 2.420 mm maakt het mogelijk om in de gangpaden veilig en eenvoudig te manoeuvreren. Vanwege de imposante mast heeft Hyster de vooras van de truck iets verbreed om een stabiele en veilige inzet onder alle omstandigheden te waarborgen. Op verzoek van Van Manen voorzag Barloworld de truck verder van een speciaal Cascade vorkenbord, met geïntegreerde sideshift en vorkversteller. De lepels met een lengte van 2 meter kunnen tot 2,10 meter breedte worden gespreid, zodat ook draaikransen met een grotere diameter veilig in opslag worden genomen.

Reageer op dit artikel