nieuws

Offshore bedrijf vernieuwt heftruckvloot

Warehousing

Peterson heeft in Den Helder onlangs diverse nieuwe heftrucks in gebruik genomen. De vernieuwing van de vloot is onderdeel van een vergaand investeringsplan, waarvoor in 2012 al de eerste stappen zijn gezet.

Offshore bedrijf vernieuwt heftruckvloot

De eerste fase betreft acht heftrucks voornamelijk in het zwaardere segment. Begin 2014 volgt fase twee die voornamelijk bestaat uit 5 ton elektrische heftrucks. De trucks zijn geleverd door MotracLinde.

Ingekocht op inzetbehoefte

Maikel Kivits, Niels Noordeloos en Jan Schipper vertellen namens Peterson wat de beweegredenen zijn geweest.”Het plan is in werking gesteld, omdat we een verbetering wilden realiseren binnen de bestaande heftruckvloot. De verbetering en optimalisatie van de heftruckvloot was de start om het hele proces en alle trucks eens onder de loep te nemen. Er is onderzoek gedaan door MotracLinde naar de inzetomstandigheden voor de heftrucks bij Peterson. Toen dit geïnventariseerd was, zijn we met MotracLinde om tafel gaan zitten om te kijken in hoeverre de vloot geoptimaliseerd kon worden. En wat bleek: dat kon en fors ook.”

Milieu, comfort en veiligheid

Op basis van de inventarisatie stelde Peterson de ‘Peterson heftruck standaard’ op met als centrale vraag: wat willen wij terug zien in de nieuwe heftrucks en dienstverlening? Onderwerpen die hierin terugkomen zijn de veiligheid en het milieu, maar ook het comfort en kostenbeheersing spelen een belangrijke rol. In het kader van veiligheid en comfort hebben alle trucks een gesloten cabine en airconditioning. Een 17° draaibare stoel, twee pedalensysteem en een compleet hydraulisch vorkenbord zorgen voor comfort en veiligheid.

Minder brandstofverbruik houdt kosten laag

“We hebben hierin echt de mening van de chauffeurs gevraagd. Zij rijden de hele dag op de trucks, dus dat moet zo comfortabel mogelijk. Daarnaast zijn de trucks uitgerust met een start/stop systeem, dat scheelt draaiuren en brandstof waardoor de CO2 uitstoot aanzienlijk vermindert. Kostenbeheersing komt terug in brandstofbesparing en uiteraard zijn de technische aspecten van de trucks ook van belang. Deze standaard is in feite onze blauwdruk voor de toekomst geworden”, aldus Niels Noordeloos.
“Alles is gedocumenteerd. We weten nu exact wat we in huis hebben.” Om goed aan de behoefte van Peterson te voldoen, zijn alle trucks en alle te vervoeren ladingen in kaart gebracht. “Het is uiterst belangrijk welke lading je met welke truck vervoert”, zegt Maikel Kivits. “Na een gedegen onderzoek hebben we het juiste materieel voor onze inzet bepaald. Het kwam voor dat zware trucks lichte lading vervoerden, omdat die truck beschikbaar was. Dat is natuurlijk niet efficiënt.”

Reageer op dit artikel