nieuws

Kion dankzij China op weg marktleiderschap

Warehousing

Tot 2020 geeft heftruckfabrikant Kion zichzelf de tijd om het marktleiderschap over te nemen van Toyota. De positie op met name de Chinese markt moet deze doelstelling dichterbij brengen.

Kion dankzij China op weg marktleiderschap

Deze maand rolde uit de Chinese fabriek van Linde in Xiamen de 100.000-ste vorkheftruck van de productielijn. Het merk vierde tevens het 20-jarig jubileum op Chinese bodem. Linde is naast Baoli één van de twee steunpilaren voor Kion in China.

Al twintig jaar actief op Chinese markt

De eerste negen maanden van dit jaar hebben de Kion merken meer dan 12.500 heftrucks verkocht aan Chinese bedrijven – dat is 8 procent meer dan in 2012. In China werken voor Kion ongeveer 3.200 mensen, waarvan 1.200 in de verschillende productievestigingen. Voor service en ondersteuning heeft Kion onlangs het 100-ste vestigingspunt geopend.
Linde heeft inmiddels een plek in de top drie van heftruckleveranciers op de Chinese markt. De groeiverwachtingen zijn hoog. Tot 2017 moet de markt in China met meer dan 6 procent per jaar kunnen toenemen. Baoli kwam in 2010 volledig in handen van Kion en profileert zich als het volumemerk voor de Aziatische markt. In de fabriek in Jingjiang werken 500 mensen.

Steun in de rug van Chinese investeerder

Zuid-Oost Azië is voor Kion cruciaal om de geplande groeistrategie te realiseren. De regio wordt sinds kort bediend vanuit een nieuw hoofdkantoor in Singapore. Volgens topman Gordon Riske komt de ervaring in China nu goed van pas om ook in naburige landen een slag te kunnen maken. Verder is de participatie van Weichai Power – met 30 procent grootaandeelhouder van Kion – een belangrijke steun in de rug. Het Chinese bedrijf legde een jaar geleden 738 miljoen euro op tafel als investering in zowel Kion als Linde Hydraulics. Dat was meteen de grootste investering van een Chinese onderneming in Duitse bedrijven. Kion heeft Wiesbaden als thuisbasis. Bij het bedrijf werken 21.000 mensen wereldwijd. De jaaromzet in 2012 was 4.56 miljard euro. Naast Linde en Baoli behoort ook het merk Still tot de Kion Group.

Reageer op dit artikel