nieuws

Groei Europese havens stuwt vraag naar opslagruimte

Warehousing

De groei van de wereldhandel leidt in Europese zeehavens tot een enorme groei in de vraag naar opslagfaciliteiten, blijkt uit onderzoek van Jones Lang LaSalle (JLL). Die vraag komt door de explosieve wereldwijde stijging van de containercapaciteit van 90 miljoen TEU in 1990 naar 590 miljoen TEU in 2012, een stijging van 550 procent. Ook de haven van Rotterdam profiteert hier van stelt JLL.

Groei Europese havens stuwt vraag naar opslagruimte

Volgens het dinsdag verschenen rapport European Seaports: the growing logistics opportunity van JLL zijn er duidelijke verschuivingen zichtbaar in de inzet van vervoer over zee, zoals de toenemende omvang van containerschepen, de wereldwijde stijging van de containercapaciteit en veranderende distributiekanalen. Gevolg hiervan is volgens de vastgoedadviseur een stijgende vraag naar logistiek en industrieel vastgoed gerelateerd aan havenactiviteiten.

Voor de Europese havens stijgt de containercapaciteit internationaal gezien van 95 miljoen TEU in 2012 tot naar verwachting circa 150 miljoen TEU in 2030, een toename van 50 procent.
Door deze toename wordt tussen nu en 2030 een internationale stijging verwacht van 20 tot 30 miljoen extra vierkante meter aan distributiefaciliteiten. Voor de huidige opslagcapaciteit in havengebieden die in 2012 op jaarbasis meer dan 500.000 TEU verwerkten betekent dit een stijging van 40 tot 60 procent in vergelijking tot de huidige situatie.

Gevecht om grote schepen

Volgens Sven Bertens, researcher bij Jones Lang LaSalle wordt mede onder invloed door deze ontwikkelingen de onderlinge concurrentie tussen zeehavens om lijndiensten en vrachtreders binnen te halen steeds groter. “De concurrentiepositie van havens groeit naarmate ze grotere schepen kunnen ontvangen en een efficiënte multimodale verbinding met het achterland kunnen bieden. De efficiënte opslag en verdere distributie van vracht leidt vervolgens weer tot economische groei in het directe achterland van de haven.” Volgens Bertens stelt de Rotterdamse haven de concurrentiepositie van Nederland veilig. “Zeker met de ontwikkeling van de Maasvlakte 2 waardoor de Rotterdamse haven een totale jaarlijkse verwerkingscapaciteit van 25 miljoen TEU krijgt. “Canon is de eerste grote partij die zich goed als zeker gaat vestigen op Maasvlakte 2. De vestiging van zo’n grote naam zorgt er vaak voor dat er meerdere zullen volgen.”

Belang havengerichte logistiek groeit

Een andere aspect wat meespeelt bij de explosieve groei van wereldhavens is volgens Bertens collega Bas Geijtenbeek, Head of Logistics & Industrial bij Jones Lang LaSalle het gegeven dat havengerichte logistiek steeds belangrijker wordt: “Vanwege diverse essentiële voordelen wordt havengerichte logistiek steeds belangrijker. Denk hierbij aan lagere transportkosten, snellere levertijden en een lagere belasting van het milieu doordat het wegvervoer afneemt. Door de toename van het zeevervoer moeten Europese overheden, gemeenten, eigenaren en exploitanten van havens de vereiste capaciteit en logistieke infrastructuur kunnen bieden die nodig is om deze groei te ondersteunen”

Rotterdam kampt met grondschaarste

De havens die wat vastgoed betreft kunnen zorgen voor voldoende havengericht logistiek aanbod en zo voldoen aan de toenemende vraag voor dergelijke ruimte hebben volgens Geijtenbeek een beduidend sterkere concurrentiepositie. “Dit is voor de Rotterdamse haven de grootste uitdaging. De Rotterdamse haven kenmerkt zich namelijk door schaarste aan grondposities en een veelal verouderde aanbod.” Bertens vervolgt: “Binnen de rest van de Rotterdamse haven is er geen ruimte meer om te bouwen. Die schaarste aan de huidige mogelijkheden drijft ontwikkelaars die logistiek willen realiseren binnen het havengebied naar de Maasvlakte 2.”

Groei slaat om in krimp

Ondanks die groei slaat in 2030 slaat de groei om in krimp. Dat sombere toekomstbeeld schetst de ‘Club van Rome’. De Rotterdamse haven is over 25 jaar uitgegroeid. De overslag kan na 2040 zelfs in elkaar klappen. Emeritus Hugo Roos twijfelt aan de sombere toekomstschets. Hij stelt op Logistiek Link: “Het is zeer de vraag of de Club van Rome de verwachtingen op de juiste wijze heeft geïnterpreteerd. Zolang schaliegas niet of traag in Europa tot ontwikkeling komt, blijft Europa netto energiebehoeftig uit het buitenland. Stijgende voedselprijzen leiden juist in het algemeen tot meer handel en voorraadvorming. De technologische ontwikkeling en de daarmee samenhangende snellere veroudering van consumptie- en kapitaalgoederen heeft tot nu toe geleid tot meer containeroverslag. Dat zal in de toekomst niet anders zijn.” Ook Walther Ploos van Amstel schrijft in een recente column op deze site dat hij net als de Club van Rome verwacht dat de haven van Rotterdam over 25 jaar is uitgegroeid.

 

Grotere schepen, minder havens

De afmetingen van containerschepen nemen steeds meer toe: er varen tegenwoordig al schepen van 18.000 TEU. Deze grotere schepen vervoeren het merendeel van de vracht via een beperkt aantal locaties omdat op dit moment volgens opgave van JLL slechts twintig Europese zeehavens (zie hieronder) voldoen aan de eisen die deze schepen stellen op het gebied van toegankelijkheid en verwerkingscapaciteit.

Twintig Europese zeehavens die geschikt zijn voor supergrote containerschepen:
Aarhus, Denemarken
Algeciras, Spanje
Antwerpen, België
Barcelona, Spanje
Bremen, Duitsland
Cagliari, Italië
Felixstowe, Verenigd Koninkrijk
Gdansk, Polen
Genoa, Italië
Gioia Tauro, Italië
Gothenburg, Zweden
Hamburg, Duitsland
Jade Weser Port, Duitsland
Le Havre, Frankrijk
London Gateway, Verenigd Koninkrijk
Marsaxlokk, Malta
Rotterdam, Nederland
Southampton, Verenigd Koninkrijk
Valencia, Spanje
Zeebrugge, België

Reageer op dit artikel