nieuws

Afscheid van boegbeeld in material handling sector

Warehousing

Afgelopen donderdag nam Anton van Loon afscheid als directeur van de BMWT en van de Stichting Logistica. Hij kreeg veel lof toegezwaaid van onder andere prof. René de Koster (Erasmus) vanwege zijn inspanning om material handling op de kaart te zetten.

Afscheid van boegbeeld in material handling sector

Van Loon vertrok na ruim 21 jaar als gezicht van de importeursvereniging op het gebied van onder andere mobiel intern transport. Onder zijn leiding groeide de vakbeurs Logistica uit tot een groots evenement waar de hele logistieke sector achter ging staan.

Als voorzitter van de Stichting Logistica refereerde De Koster daar aan. Met name de opzet en uitvoering van de Scala’s – gezamenlijke presentatie van een warehouse oplossing – bleek keer op keer een huzarenstukje te zijn. Maar leveranciers en kennisinstellingen kwamen onder leiding van Van Loon tot overeenstemming en voegden daarmee een belangrijk en zeer gewaardeerd element toe aan de beurs.

Wetenschap en bedrijfsleven aan tafel

Behalve de Logistica prees De Koster ook andere initiatieven waar Van Loon nauw bij betrokken was. Onder andere het Material Handing Forum. Al lange tijd zocht de stichting naar mogelijkheden om material handling op de kaart te zetten. Wetenschap, onderwijs, overheid en belangenorganisaties hebben dit vakgebied links laten liggen. Mede dankzij de inspanningen van Van Loon is daar volgens De Koster verandering in gekomen.

Het Material Handling Forum (MHF) brengt twee keer per jaar industrie, academici en logistieke bedrijven bij elkaar. Op 27 november organiseert Logistiek.nl samen met het MHF voor het eerst de Material Handling Dag met tal van praktijkcases en discussies tussen bedrijfsleven en wetenschap.

Enorme marktdekking van het BMWT-keur

In een interview in Logistiek Magazine kijkt Van Loon met veel genoegen terug op datgene wat onder zijn leiding is bereikt door importeursvereniging BMWT. Met name over het BMWT Keur is hij zeer te spreken. “Een heel groot deel van het heftruckpark in Nederland is voorzien van een label, waarop het keurmerk staat vermeld. Ik ben er trots op, dat we een enorme marktdekking hebben op dit punt. Maar ook dat het keurmerk breed over heel veel productgroepen is ingezet en dat het proces van keuren efficiënt kan verlopen. Geen gedoe met onafhankelijke keuringsinstanties en omslachtige procedures. Gewoon zoals de APK werkt.”

Re-integratie en hulpverlening bij elkaar

Van Loon verdwijnt niet helemaal van het logistiek toneel. “Ik blijf betrokken vanuit het College van Toezicht, maar ook in het bestuur van de Piek normering. Daarnaast ga ik voor een hulporganisatie werken, Tools to Work. Zij combineren een re-integratietraject met hulpverlening in Afrika. Hier knappen ze oude fietsen, computers en naaimachines op om ze daar naar toe te sturen. In dat hele proces komen CO2 certificaten vrij, die een handelswaarde vertegenwoordigen. Ik ga kijken in hoeverre ze daarmee een extra geldstroom op gang kunnen brengen. Maar eerst ga ik een week of zes op vakantie.”

 

[Foto Van Gijn]

Reageer op dit artikel