nieuws

Warehouse als volautomatische intralogistieke machine

Warehousing

Maatschappelijke trends en technologische ontwikkelingen. Voor het warehouse is er een mooie toekomst weggelegd als volautomatische machine, die interne goederenstromen optimaliseert. Jungheinrich nodigde klanten en wetenschappers uit om er eens lustig op los te filosoferen.

Warehouse als volautomatische intralogistieke machine

Aanleiding voor de bijeenkomst deze week in Hamburg was het zestigjarig bestaan van de heftruckfabrikant. Om het feestje volop luister bij te zetten, had Jungheinrich ruim 400 klanten en relaties laten komen naar een chique hotel voor een mooie feestavond, vooraf gegaan door futurologische vergezichten en een welkomstwoord van CEO Hans-Georg Frey.

Totaalconcept zichtbaar in nieuw dc

Frey zette nog even het begrip Intralogistics neer, wat in zijn ogen meer is dan systemen om goederen op te slaan en intern te verplaatsen. Het gaat om het totaalconcept. Dat heeft Jungheinrich inmiddels in de vingers. Naast heftrucks en magazijnstellingen levert het bedrijf complete warehouses af, inclusief WMS-software van ISA en het conceptuele plaatje met een team van twintig afgestudeerde logistici van de TU in München. Om dat te bewijzen konden de genodigden het zojuist opgeleverd spare parts dc bezoeken, dat Jungheinrich heeft gebouwd in Kaltenkirchen. Automatische material handling systemen, ingekocht en geïnstalleerd door Jungheinrich, vormen het conceptuele hart.

Vijf scenario’s die de logistiek veranderen

Diverse toekomstvoorspellers betraden voor de jubilaris het podium in Hamburg. Jan Dietrich Müller van Deutsche Post DHL – een alsmaar groeiende klant van Jungheinrich – presenteerde een studie Logistics 2050. De rapport beschrijft een vijftal scenario’s, waar de logistiek zijn weg in moet zien te vinden. Bijvoorbeeld de trend naar megacities wereldwijd, waardoor nieuwe kansen ontstaan. Dat geldt in mindere mate voor trends als 3D printing en toenemend protectionisme, nu de globaliseringstrend op zijn retour is en landen elkaar gaan bevechten om schaarse grondstoffen. Verder moet de logistiek de uitdaging oppakken om systemen te leveren, die beter opgewassen zijn tegen (natuur)rampen en aanslagen van buitenaf.

Fabrieken terug binnen stadsgrenzen

Namens het Fraunhofer instituut sprak prof. dr. Hans-Jörg Bullinger ook over city logistics en de trend van urbanisatie. Hij pleitte voor het terug brengen van fabrieken binnen de stadsgrenzen in plaats van daarbuiten. Produceren voor lokale behoeften, maar dan wel duurzaam, energiezuinig, zonder overlast voor de omgeving. Een paar onderzoeksprojecten bracht hij onder de aandacht, zoals InBin de intelligente container, die – ‘internet der dingen’ – zelf beslissingen kan nemen. En ook Swarm, cellulaire, zelfstandige voertuigen die intern in onderling overleg de goederenstromen optimaliseren.

Want het warehouse zal transformeren in een volautomatisch intralogistieke machine. Dat voorziet prof. Peter Wippermann, die als trendwatcher vooral kijkt naar de netwerk economie van de toekomst en de spelregels die daar bij horen. Prijs is straks minder belangrijk, alles draait om tijd en om responsiviteit.

AGV is terug van weg geweest

Aansluitend was het aan Klaus-Dieter Rosenbach, engineeringstopman van Jungheinrich, om aan te geven hoe de heftruckproducent zich gereed maakt voor de toekomst. Onder andere door terug te grijpen op bijna vergeten technologie als AGV’s – in de jaren negentig niet vrij van kinderziektes, maar nu technologisch een paar stappen verder en dus beter geschikt, meent Rosenbach. Hij wees ook op het concept van Kiva (onderdeel van Amazon), waarmee ladekasten automatisch van werkplek naar werkplek gaan. Jungheinrich werkt samen met Grenzebach Automation aan een soortgelijk systeem G-Com. Integratie van informatiesystemen van ERP naar de boordcomputer op de heftruck, is in zijn ogen ook een oprukkende trend, evenals uiteraard minder energieverbruik en verbeterde ergonomie. Op dat punt heeft Jungheinrich al voortgang kunnen laten zien. Volgend jaar op de CeMAT in Hannover introduceert de fabrikant een compleet nieuwe bestuurdersplek voor heftrucks.

Reageer op dit artikel