nieuws

Jungheinrich komt met nieuwe serie heftrucks

Warehousing

Heftruckleverancier Jungheinrich introduceert de S-serie. Een gamma elektrische en LPG-/dieselheftrucks speciaal voor de zware inzet.

Jungheinrich komt met nieuwe serie heftrucks

De S-serie bestaat uit verbrandings- en elektrische heftrucks en beschikt over een verlengde lastzwaartepuntafstand en extra verstevigde onderdelen zoals assen en chassis. De trucks zijn daarmee geschikt voor zelfs de meest intensieve inzet.

Verlengd lastzwaartepuntafstand

De EFG en DFG/TFG S-series combineren compacte buitenmaten met grote robuustheid. In plaats van de ‘gewone’ lastzwaartepuntafstand van 500 mm, geldt bij de trucks een verlengde lastzwaartepuntafstand van 600 mm. Daardoor kunnen grotere of langer uitstekende goederen veilig worden verplaatst, of kan gebruik worden gemaakt van aanbouwapparatuur.

De Duitse heftruckfabrikant introduceert in de S-serie drie elektrische heftrucks in de capaciteitsklassen 3, 4 en 5 ton en één LPG- en diesel heftruck met een capaciteit van 5 ton. Deze LPG- en diesel heftruck is de grote broer van het model dat onlangs tot Internationale Heftruck van het Jaar 2013 werd uitgeroepen.

Compacte ruimtes

Doordat de S-series dezelfde lengte hebben als hun conventionele evenknieën (met een lastzwaartepuntafstand van 500 mm), kan met de nieuwe heftruckseries juist in compacte ruimtes goed worden gewerkt. Hans Boom, Productmanager LPG- en diesel heftrucks bij Jungheinrich: “Veel bedrijven zijn hun pallets, containers en andere lastdragers steeds beter gaan benutten in de afgelopen jaren. De te verplaatsen lasten zijn hierdoor zwaarder geworden. Ook wordt meer en meer gekozen voor aanbouwapparatuur om de werkzaamheden efficiënter of ergonomischer te laten verlopen.”

Eigenlijk is dan een grotere heftruck vereist, maar dat is niet altijd wenselijk, legt Boom uit: “In veel gevallen moet het magazijn daarop eerst worden aangepast, omdat je met een grotere heftruck niet goed kunt manoeuvreren in de bestaande, smallere gangpaden. De S-series met hun compacte afmetingen bieden juist daar uitkomst. En ze zijn in de aanschaf ook nog eens iets voordeliger dan die grotere machine met een gewone lastzwaartepuntafstand.”

Verzwaarde stuuras

De elektrische S-series hebben een verzwaarde stuur- en/of aandrijfas die bestand is tegen grotere belastingen. Ook krijgen ze grotere wielen dan conventionele modellen. Het LPG- en dieselmodel heeft een aangepast chassis. Alle S-series kunnen naar wens worden uitgerust met verbrede of dubbele voorwielen voor een stabieler rijgedrag met brede lasten.

Om de performance verder af te stemmen op de omstandigheden, biedt Jungheinrich op de elektrische S-series twee pakketten.

Gunstig energieverbruik

De Efficiency-uitvoering draait om het meest gunstige energieverbruik tegen een uitstekende productiviteit. De elektrische heftruck werkt langer met één acculading en dat bespaart kostbare investeringen in bijvoorbeeld wisselaccu’s.

“Efficiency is de beste uitvoering wanneer de rijafstanden en hefhoogtes beperkt zijn of de werkzaamheden en goederen niet de allerhoogste snelheden toelaten”, aldus Boom. “Wordt regelmatig tot grotere hoogtes geheven of is sprake van lange rijafstanden, dan haalt Drive & Lift Plus het maximale uit de heftruck.” Die uitvoering zorgt voor zeer krachtige acceleratie, tot 18,8% hogere rijsnelheden en tot 14,8% hogere hefsnelheden. Met vijf individueel instelbare programma’s zijn accelereer-, rem- en hefkracht verder te verfijnen.

Veiligheid

De S-series kunnen worden uitgerust met een rij aan veiligheidsfeatures. Drive Control vermindert automatisch de rijsnelheid in bochten en wanneer de last hoger dan 1500 mm wordt geheven. Hierdoor wordt de kans op het kantelen van de heftruck geminimaliseerd.

Met Lift Control wordt aanvullend de neigsnelheid vanaf 1500 mm hefhoogte automatisch begrensd en wordt de truck voorzien van neighoekaanduiding op het dashboard. Voorzien van Access Control kan de heftruck alleen worden gestart als de veiligheidsgordel in de juiste volgorde is vastgeklikt.

De LPG- en dieselheftruck kan worden voorzien van een snelheidsbeperking voor binnenruimtes. Een scanner aan het dak herkent wanneer binnengereden wordt en past de maximale rijsnelheid aan tot een veilige limiet naar wens. Auto-Stop schakelt de verbrandingsmotor automatisch uit wanneer de heftruck enige tijd niet wordt gebruikt.

Automatische parkeerrem

Standaard voorziet Jungheinrich zowel de elektrische, als de LPG en diesel S-series van een automatische parkeerrem: wanneer het gaspedaal wordt losgelaten en de truck tot stilstand is afgeremd, wordt automatisch de elektrische parkeerrem geactiveerd. Ook op hellingen. Zo kan de heftruck nooit onbedoeld wegrollen.

Reageer op dit artikel