nieuws

Heftrucks maken cruiseterminal meer duurzaam

Warehousing

Deze zomer ontvingen twee terminals van Hanseatic Cruise Center in Hamburg een nieuwe vloot van tien heftrucks, waarvan de helft met hybride aandrijving. Leverancier was Still, eveneens uit Hamburg.

Heftrucks maken cruiseterminal meer duurzaam

De nieuwe vloot wordt ingezet door HCC Hanseatic Cruise Centers (HanseCC), om het energieverbruik en daarmee de CO2-emissies bij de afhandeling van de cruiseschepen in de havenstad te reduceren.

Vrachtvolume van twaalf Jumbojets

Voor een volledige passagierswisseling op de Hamburgse cruiseterminals moeten in een korte tijd talrijke bagagestukken worden geladen en gelost. Ook worden grote hoeveelheden proviand aan boord gebracht. Bij een gemiddeld aantal in- én uitschepende passagiers en een reisperiode van 10 tot 14 dagen dienen ongeveer 5.000 bagagestukken te worden afgehandeld. Daarnaast wachten 10 tot 15 vrachtwagens op de pier, waarvan de lading snel aan boord moet worden gebracht. Met een gemiddelde van 28 ladingdragers per vrachtwagen komt dit al snel neer op 420 pallets, met een gezamenlijk gewicht van 200 tot 250 ton. Ter vergelijking: een jumbojet biedt ruimte aan ongeveer 20 ton vracht. De overslag voor een cruiseschip staat daarmee gelijk aan die voor tien tot twaalf jumbojets.

Laden en lossen op smalle kades

Met een uitgebreide wensenlijst stapte een afvaardiging van HanseCC naar de firma Uwe Kleinwort, die zich heeft gespecialiseerd in het verhuren van terminaltrucks. “Als het gaat om energie-efficiency – zeker bij de hybride trucks – behoort Still tot de toonaangevende merken in de branche”, verklaart Kleinwort zijn keuze.

De RX 70 Hybrid is de eerste seriematig geproduceerde hybride vorkheftruck, die de energie die tijdens het remmen vrijkomt opnieuw gebruikt. De vrijkomende energie wordt hierbij opgeslagen in zogeheten ultracaps en weer vrijgegeven zodra dat nodig is.

Dat maakt de trucks ideaal voor inzetomgevingen waar regelmatig van rijrichting wordt gewisseld, en dus veel wordt afgeremd en geaccelereerd. Dat is ook het geval bij het laden en lossen van cruiseschepen op de deels smalle kades.

Alleen nog hybride en elektrisch

De werkmaatschappij van de cruiseterminals besloot daarom eerder dit jaar via een aanbesteding de complete vloot te vervangen door hybride en elektrisch aangedreven heftrucks.

“Duurzaamheid en economische prestaties zijn voor ons twee kanten van dezelfde medaille. Met de innovatieve RX 70 Hybrid bewijst Still, dat ook met unieke duurzaamheidsfeatures concurrentievoordelen binnen handbereik liggen”, geeft Bernd Egert, Hamburgs Staatsraad lid voor Economie, Verkeer en Innovatie als reactie op de ingebruikname van de nieuwe heftrucks.

 

Lees ook: Still RX 70 Hybrid wint IFOY award

Reageer op dit artikel