nieuws

Behavioral-based safety’ maakt de magazijnvloer veiliger

Warehousing

Medewerkers in magazijnen verwachten van hun werkgever een veilige werkomgeving. Ze willen daar zelf best een rol in spelen zo schrijft prof. René de Koster (Erasmus) in de column in het blad Logistiek Magazine van 20 september.

Behavioral-based safety’ maakt de magazijnvloer veiliger

Veiligheid op de werkvloer krijgt de laatste jaren aanzienlijk meer aandacht dan vroeger. Daar zijn diverse aanleidingen voor: de vuurwerkramp in Enschede, de ramp bij Chemie-Pack in Moerdijk, de ongevallen bij Odfjell, maar ook het grote aantal ongevallen dat nog steeds op de werkvloer plaatsvindt, met daaruit volgend leed, reputatie- en financiële schade.

Volgens de statistieken van het CBS waren er 478.000 mensen met een ongeval op het werk in 2012, met in totaal 740 miljoen euro schade door medische kosten en verzuim. Vervoer en opslag staat op de derde plaats met 8,3% van de werknemers die betrokken waren bij een ongeval. In werkelijkheid is het aantal ongevallen in magazijnen groter, omdat magazijnactiviteiten ook kunnen vallen onder andere sectoren (bijvoorbeeld Handel). Het aantal ongevallen in vervoer en opslag is de laatste jaren niet afgenomen, eerder het tegendeel. De vraag is dan ook hoe dit aantal ongevallen verder teruggedrongen kan worden.

Eén van de methoden is het verbeteren van de veiligheidscultuur in het bedrijf. Sinds zes jaar ben ik juryvoorzitter van de prijs voor het Veiligste Magazijn. In die zes jaar heb ik vele voorbeelden gezien van bedrijven die in staat zijn geweest om veiligheid op de agenda te zetten en de veiligheidscultuur in het bedrijf te verbeteren. Wat opvalt, is dat volop gebruik gemaakt wordt van ideeën van eerdere finalisten. Inmiddels is bij vrijwel alle finalisten 5S geïmplementeerd, wordt gebruik gemaakt van continuous improvement methoden als PDCA of DMAIC, hangt het magazijn vol veiligheidssignalering en wordt gebruik gemaakt van ongevallenregistratie en opvolging. De nieuwste trend is behavioral-based safety, een proces waarbij alle werknemers betrokken worden en dat eigenlijk een combinatie is van de genoemde procedures.

De vraag is of het allemaal echt helpt. Om dit te achterhalen is onderzoek uitgevoerd en, wat blijkt: het helpt echt. Het aantal ongevallen op de werkvloer kan sterk teruggedrongen worden. De belangrijkste factor blijkt de manager te zijn. De magazijnmanager is in staat het gedrag van de mensen te beïnvloeden door voorbeeldgedrag, veiligheid te stimuleren en medewerkers vrijheid en terugkoppeling te geven. Dit effect van veiligheidsleiderschap treedt vooral op bij bedrijven met een minder sterke veiligheidscultuur. Bij bedrijven met een sterke veiligheidscultuur is veiligheid al geborgd in procedures en systemen. Veiligheidsleiderschap blijkt nog allerlei andere prettige zaken met zich mee te brengen. Het verhoogt medewerkerstevredenheid. Dat zien we ook bij finalisten voor het Veiligste Magazijn. De medewerkerstevredenheid ligt gemiddeld boven de 8. Bovendien blijken veiligheid en productiviteit prima hand in hand te gaan.

Kortom, veiligheidsleiderschap is een goedkope manier om beter te presteren, kosten van ongevallen te verlagen, en medewerkersmotivatie te verhogen. Ga kijken bij de finalisten en overtuig uzelf.


Prof. René de Koster is
hoogleraar logistiek en operations management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en tevens juryvoorzitter van de prijs Het Veiligste Magazijn van Nederland



Lees meer over veiligheid in magazijnen in de gratis nieuwsbrief-special van de BMWT…

Reageer op dit artikel