nieuws

Tilburg draaischijf in Europese distributie Tesla

Warehousing

De Amerikaanse autoproducent Tesla Motors opende afgelopen donderdag in Tilburg het nieuwe assemblage- en distributiecentrum. De in de VS populaire producent van elektrische auto’s wil nu ook de Europese markt veroveren met het nieuwe S-model, waarbij logistieke hotspot Tilburg dankzij zijn centrale ligging fungeert als logistieke draaischijf.

Tilburg draaischijf in Europese distributie Tesla

Sinds begin dit jaar huurt de producent van elektrische personenauto’s het pand al in Tilburg maar donderdag werd de en masse uitgerukte landelijke pers alsmede het vaderlandse autojournaille door Tesla Motors een blik gegund in het nieuwe assemblage- en Europese distributiecentrum. Het pand staat op logistiek bedrijvenpark Vossenberg en heeft een omvang van bijna 19.000 vierkante meter. Daarnaast werd de feestelijke opening ook aangegrepen door de autoproducent uit Californië om de nieuwe Tesla S-sedanmodellen vol Amerikaans bravoure te overhandigen aan de trotse nieuwe eigenaren waarvan menigeen al maanden op de komst zaten te wachten.

Gunstige logistieke infrastructuur

Verkoopdirecteur Brian Batista stelde tijdens de opening dat Tesla Motors uiteindelijk voor Brabant koos vanwege de gunstige multimodale infrastructuur en de nabijheid van automotive centra in Helmond en Eindhoven. “Ook de nabijheid van de Rotterdamse haven en die van Antwerpen, de beschikbaarheid van goed geschoold personeel en de mogelijkheid om hier op een koste efficiënte manier te opereren speelden een rol bij onze keuze voor Tilburg. Deze vestigingslocatie is erg belangrijk voor onze activiteiten in Europa, die de komende maanden zullen groeien met de opening van vijftien nieuwe stores en servicecenters”, aldus de verkoopdirecteur Brian Batista voorafgaand aan de officiële opening van het pand waar overigens ooit onder andere Sony in zetelde evenals buurman Gebroeders Versteijnen (GVT).

Vijftig arbeidsplaatsen

Vanuit het assemblage – en distributiecentrum, dat Tesla voor tien jaar huurt, worden de logistiek, de distributie en opslag van reserveonderdelen, de training en het onderhoud verzorgd van de S-modellen. De komst van het automerk, waar ondernemer Elon Musk aan de wieg van heeft gestaan, levert Tilburg vijftig extra arbeidsplaatsen op. Verwachting is dat er het honderd zijn tegen het eind van het jaar.

Vier auto’s in één zeecontainer

Tijdens de rondleiding wordt duidelijk dat Tesla in Tilburg geen auto’s bouwt. Dat vindt plaats in Amerika, waar Tesla een nagenoeg complete auto bouwt. Alleen de aandrijflijn wordt niet gemonteerd, dat gebeurt in Nederland. In de Rotterdamse haven komen de containers aan met daarin vier auto’s tegelijk. De elektro-unit en batterij liggen in houten kratten in een aparte container, maar zijn gebarcodeerd zodat de componenten in de al aangewezen auto worden ingebouwd. Deze separate levering zou volgens ingewijden betekenen dat Tesla minder invoerrechten hoeft te betalen.

Binnen 24 uur rijklaar

De accu’s worden in de assemblagehal vervolgens onder de bodemplaat gemonteerd en de elektromotor is bevestigd boven de achteras. Vervolgens volgt een check van het elektrische systeem. Na het laden van de batterij gaat de ‘S’, die in Europa rond de 72.000 euro kost, naar de eindcontrole. “Er zit in totaal 24 uur tussen de binnenkomst en het moment dat de S het pand hier rijklaar het pand uitrijdt naar de eindbestemmingen ergens in Europa. Dat moet zo snel vanwege het hoge volume aan auto’s dat hier straks rijklaar wordt gemaakt”, zegt Thomas Savery tijdens de rondleiding door het nog relatief lege voormalige distributiecentrum op logistiek bedrijvenpark Vossenberg.

Binnenvaart is een optie

De aanvoer van de containers met S-modellen vanuit de Rotterdamse zal de eerstkomende tijd nog via de weg naar Tilburg gaan. Savery: “We overwegen ook de binnenvaart aangezien Tilburg over goede verbindingen beschikt met Rotterdam via het water evenals een nieuwe barge terminal (door Tesla’s buurman Versteijnen, red.) die binnenkort geopend wordt.”

De auto’s die het pand in Tilburg verlaten worden zijn overigens direct aan de klant verkocht, zonder tussenkomst van dealers of wederverkopers.

Opsteker voor N-Brabant

Voor regionale ontwikkelingsmaatschappij BOM is de komst van Tesla Motors naar de provincie Noord-Brabant een enorme opsteker beaamt Bodo de Wit, Manager Foreign Investments USA & UK van de BOM. “De keuze was natuurlijk uiteindelijk aan Tesla zelf. Wij hebben alleen een bemiddelende rol gehad bij het aantrekken. Het was echter al wel snel duidelijk dat ze wilden gaan voor Brabant want we hebben naast Tilburg ook meerdere locaties bekeken in de provincie. In eerste instantie riepen ze dat dit pand te groot was. Voor ons was dat echter, en dat blijkt nu ook achteraf, het teken dat de mensen van Tesla erg gecharmeerd waren van dit pand.”

Reageer op dit artikel