nieuws

Stec: ‘Helft EDC’s landt in Brabant en Limburg

Warehousing

In totaal zijn vanaf 2000 in Nederland 123 grote distributiecentra, gemiddeld negen per jaar, verplaatst naar een andere regio of nieuw gevestigd. Deze bovenregionale dynamiek is vooral zichtbaar in Noord-Brabant en Limburg: ruim de helft van de dc’s landt daar en van dat totaal bestaat negentig procent uit Europese distributiecentra (EDC’s), blijkt uit een deze week gepubliceerd onderzoek van Stec Groep uit Arnhem.

Stec: ‘Helft EDC’s landt in Brabant en Limburg

Uit het onderzoek van de onafhankelijke vastgoedadviseur naar strategische bedrijfsverplaatsingen in Nederland vanaf 2000 blijkt dat in Noord-Brabant en Limburg ruim tien procent van de banengroei voortkomt uit vestiging van nieuwe logistieke bedrijven. Ook concludeert het onderzoek dat de dynamiek van grote logistieke bedrijven in crisistijd net zo groot is als in hoogconjunctuur.
Daarentegen blijkt dat slechts tien procent van de logistieke bedrijven volledig nieuw is in Nederland, ofwel een buitenlands bedrijf is dat voor het eerste een vestiging in Nederland opent.

Transport verplaatst het meest

De dynamiek zit volgens de opstellers van het onderzoek vrijwel geheel bij bedrijven die al zijn gevestigd in Nederland en ‘doorinvesteren’, wat inhoudt dat bedrijven uitbreiden met een nieuw distributiecentrum, een dc samenvoegen of verplaatsen.

Branches die veel logistieke centra verplaatsen of beginnen zijn volgens Stec: transport (dertig procent), voeding- en genotsmiddelen (twintig procent), consumentenelektronica (twaalf procent), kleding/textiel en life sciences (beide zeven procent).

Veel voorkomende namen zijn de logistiek dienstverleners DHL, Ceva en Vos Logistics, maar ook bedrijven als Aldi, Lidl en Heineken openden regionale distributiecentra.

Logistiek levert 18.500 arbeidsplaatsen op

De activiteiten in de bovenregionale logistieke dynamiek zijn arbeidsintensief, ondanks het arbeidsarme imago dat de sector heeft. In totaal is de dynamiek sinds de start van het millennium goed voor 18.500 arbeidsplaatsen.
Het gaat dan om 150 arbeidsplaatsen per vestiging met een gemiddelde omvang van 25.000 vierkante meter bedrijfsvloeroppervlak (bvo) en circa zes hectare kavel. Dus gemiddeld ruim 25 arbeidsplaatsen per hectare. Iedere hectare levert daarnaast indirect tien extra arbeidsplaatsen op.

Gemiddeld 27.000 vierkante meter vloeroppervlak

De gemiddelde omvang van een distributiecentrum dat zich over grote afstand verplaatst, stijgt gestaag van 21.000 vierkante meter bruto bvo (bruto vloeroppervlak) in 2000 tot gemiddeld 27.000 vierkante meter bvo nu.
Deze schaalvergroting zet zich komende jaren door als gevolg van fusies, consolidaties en groei van webwinkellogistiek. Stec Groep signaleert op dit moment regelmatig zeer grote ruimtevragers die meer dan 10 hectare zoeken.

EDC’s uitsluitend in West-Brabant of Noord-Limburg

Uit dertien jaar onderzoek van de vastgoedadviseur uit Arnhem blijkt dat de regio’s West-Brabant (28 procent), Noord-Limburg (13 procent), Midden-Brabant (tien procent), Flevoland en de Rotterdamse regio (beide zes procent) de topregio’s voor logistiek zijn. Opvallend is verder dat Europese Distributiecentra (EDC’s) bijna uitsluitend (negentig procent) kiezen voor Midden- en West-Brabant of Noord-Limburg.

Belangrijke banenmotor

In West-Brabant en Noord-Limburg is de bovenregionale locatiedynamiek verantwoordelijk voor tien tot twaalf procent van de totale werkgelegenheidsgroei sinds 2000. Logistieke bedrijven zijn dus een belangrijke werkgelegenheidsimpuls voor deze regio’s.

‘Overige’ hotspots trekken RDC’s

Regio’s elders in het land trekken voornamelijk nationale of Regionale Distributiecentra (RDC’s) aan, zoals warehouses, distributiecentra voor supermarkten of specifieke logistieke partijen. De impuls is voor deze regio’s geringer tot maximaal vijf procent van de totale banengroei, maar blijkt wel een stabiele factor in zowel hoog- als laagconjunctuur.

Tweeduizend directe arbeidsplaatsen

Het afgelopen jaar waren er volgens Stec bovenregionale vestigingskeuzes van logistieke bedrijven, goed voor bijna tweeduizend directe arbeidsplaatsen en een opname van 250.000 vierkante meter aan distributieruimte; bijna twintig procent van de totale opname in logistiek vastgoed in 2012.
Daaronder grote namen als DHL (McGregor) in Waalwijk, Tesla Motors in Tilburg en Ceva Logistics (Microsoft en Philips) en Sligro (beide in Venray). Succesfactoren van Venray in het afgelopen jaar waren vooral de ligging nabij groei-economie Duitsland en de beschikbaarheid van grond en panden waar logistiek dienstverleners vrijwel direct operationeel kunnen zijn. Met de vestiging van het Amerikaanse ModusLink 15.000 vierkante meter bij de start en driehonderd arbeidsplaatsen, zet Venray de positieve lijn dit jaar voort.

Tweekoppigheid neemt toe

Stec Groep verwacht dat de komende jaren de tweekoppigheid in de markt toeneemt. Sterke logistieke hotspotlocaties en regio’s blijven aantrekkelijk voor nieuwe dc-vestigingen, terwijl regio’s zonder sterk aanbod of sterke logistieke assets de boot missen.

Topscores Vossenberg-West en Tradeport Noord

De plekken waar de meeste dynamiek wordt verwacht zijn zoals verwacht de logistieke hotspots in Noord-Limburg en West- en Midden-Brabant. Deze regio’s staan al sterk op de kaart, hebben aantrekkelijke (multimodale) vestigingskwaliteiten en hebben volgens Stec een positief logistiek imago; een niet te onderschatten factor bij de locatiebeslissing van logistieke spelers.
Sterke locaties met ruime kavels, multimodale bereikbaarheid en voldoende bebouwingsmogelijkheden en dan met name bouwhoogte zijn topscorers: het toekomstige en omstreden Logistiek Park Moerdijk, Vossenberg-West bij Tilburg, Tradeport Noord bij Venlo en ook terreinen in logistieke hotspots als Waalwijk, Oss, Venray en Echt.

Webwinkellogistiek verandert vraag naar distributieruimte

De aard van de vraag verandert, signaleert Stec Groep verder. Door de opkomst van webwinkellogistiek ontstaat een andere vraag naar distributieruimte, in sommige gevallen dichter bij het afzetgebied en consument. Dit vergroot de logistieke kansen voor regio’s buiten de top vijf van logistieke hotspots. Het gaat hier om kleinere distributiecentra of pick-up-points, gericht op e-fulfilment. De grote, internationaal opererende, partijen blijven een voorkeur houden voor de corridor Rotterdam-Venlo, verwacht Stec Groep.

Onderzoek gebaseerd op database

Bij het deze week verschenen onderzoek baseert Stec zich op een database die sinds 2000 locatiekeuzes monitort van grote bedrijven met meer dan vijftig arbeidsplaatsen over een grotere afstand van meer dan 25 kilometer.

Reageer op dit artikel