nieuws

Crown wil hergebruik en inzet vergroten

Warehousing

In een zojuist verschenen ecologisch jaarrapport zet Crown de lijnen uit waarlangs de producent van heftrucks de CO2 footprint van de bedrijfsactiviteiten wil reduceren. Zowel de productie van de trucks, de producten zelf als de inzet daarvan zijn op dit punt nog niet uitontwikkeld.

Crown wil hergebruik en inzet vergroten

In de productie heeft Crown met succes gewerkt aan het terugdringen van de nieuw materiaalbehoefte. Op drie locaties is nu sprake van nul restafval. Wereldwijd telt Crown 15 fabrieken op 10 verschillende locaties. Daarnaast zijn er 300 verkooppunten.

Voor elke stap andere doelstellingen

Het overgrote deel (85 procent) van de onderdelen produceert de fabrikant zelf. Dat is volgens Crown een groot voordeel om daadwerkelijk de CO2 footprint te reduceren. Verticale integratie van de processen maakt het mogelijk in elke volgende stap concreet duurzaamheidsdoelstellingen te formuleren.

De fabrikant heeft al veel prijzen gewonnen op het punt van design. Nu komen daar prijzen voor milieubewustzijn bij. Onder de naam Encore brengt Crown trucks op de markt, die maximaal zijn opgebouwd uit hergebruikte materialen en componenten. Al in de ontwerpfase is daar rekening mee gehouden.

Trots is Crown verder op het terugdringen van de transportactiviteit. Op de thuismarkt USA weet het bedrijf al 40 procent van het vervoer van trucks per spoor te realiseren, wat volgens Crown 1.288 vaten olie per jaar oplevert aan brandstofbesparing. Het bedrijf is aangesloten bij SmartWay, een Amerikaans programma om emissies in het transport te verlagen.

Grootste effecten zijn zichtbaar in gebruik

Maar de producent van een divers assortiment vorkheftrucks en magazijntrucks wil ook graag klanten betrekken in het duurzaamheidsstreven. Brandstofcellen zijn nadrukkelijk in beeld als alternatief, samen met andere energiebesparende elementen op de truck.

Daarnaast is ook het fleetmanagementsysteem Infolink een belangrijke troef. InfoLink maakt efficiënter gebruik van de trucks mogelijk. Afnemer Gerrit Viveen, hoofd techniek van de Yamaha vestigingen in Nederland, Frankrijk en Italië zegt hiermee positieve ervaringen te hebben, vooral ook wat betreft minder schadegevallen.

“Het grootste effect op het energieverbruik tijdens de levenscyclus treedt op wanneer een heftruck in bedrijf is”, zegt Brian Duffy, verantwoordelijk voor veiligheid en duurzame productie. “Omdat energie-efficiëntie een hoofdelement vormt van een groenere supply chain, is het van belang om klanten te voorzien van producten en technologieën die helpen om ook hun CO2-voetafdruk te verkleinen.”

 

Download hier het complete duurzaamheidsrapport

Lees ook: Heftruckprijs voor Crown Infolink

Reageer op dit artikel