nieuws

Bescheiden optimisme in de heftruckmarkt

Warehousing

De eerste maanden van dit jaar zijn voor de wereldwijd afzet van heftrucks niet negatief geweest. Lichte groei ten opzichte van 2012 bleek mogelijk, zo concludeerde de concernleiding van Jungheinrich gisteren in Hamburg.

Bescheiden optimisme in de heftruckmarkt

De heftruckfabrikant meldde dat in de totale markt tot en met april van dit jaar 334.000 heftrucks zijn verkocht. Dat is ongeveer 3 procent meer dan vorig jaar. Europa vertoonde een daling van 2 procent, ondanks een flinke 9 procent groei in Oost-Europa. Noord-Amerika is bezig met een flinke inhaalslag en pluste 12 procent. De Aziatische markt trok met 2 procent groei aan, vooral dankzij de afzet in China met een plus van 5 procent.

Meer omzet, wel minder productie

Vooral het segment warehousetrucks zit in de lift en dat doet specialist op dit gebied Jungheinrich deugd. De getoonde cijfers tijdens de jaarlijks aandeelhoudersvergadering weerspiegelen hoop op meer groei. Op 30 april stond voor 775 miljoen euro in de orderportefeuille (3 procent meer dan een jaar eerder). De verkoop van nieuwe trucks leverde tot en met april 377 miljoen euro op (zelfs 7 procent meer dan in 2012). Wel liep de productie terug vanwege het teleurstellende laatste kwartaal in 2012: van 25.600 eenheden naar 23.000 stuks.

Organisch groeien en positie versterken

CEO Hans-Georg Frey sprak opnieuw de ambitie uit om wereldwijd de nummer 3 positie stevig in handen te houden en verder uit te bouwen. Jungheinrich strijdt met Nacco (Hyster en Yale) om de derde plek. Frey verwees naar een business plan dat loopt tot en met 2015 en wil via organische groei dit doel bereiken.

 

Lees ook: jaarcijfers Jungheinrich 2012

Reageer op dit artikel