nieuws

Konecranes introduceert 1e hybride reachstacker

Warehousing

Konecranes heeft ’s werelds eerste hybride reachstacker op de markt gebracht: de SMV 4531 TB5 HLT is geschikt voor containertransport met een hefvermogen van 45 ton. De reachstacker beschikt onder meer over een hybride diesel-elektrische aandrijflijn , een geëlektrificeerd hydraulisch hefsysteem en een energiebuffer voorzien van een super condensator.

Konecranes introduceert 1e hybride reachstacker

Naast een hybride diesel-elektrische aandrijflijn beschikt de reachtruck over een geëlektrificeerd hydraulisch hefsysteem en een energiebuffer voorzien van een super condensator. Het geschatte brandstofverbruik bij normale omgang met volledig geladen containers zal tenminste 30 procent lager zijn dan dat van vergelijkbare diesel reachstackers. Andere eigenschappen volgens Konecranes zijn: betere prestaties en accelleratie en soepelere reacties op de commando’s van de bestuurder.

Aandrijflijn

In de nieuwe hybride reachstacker bestaat de aandrijflijn uit een in serie geplaatst diesel-elektrisch systeem, gevormd door een dieselmotor, een elektrische generator en een elektrische tractiemotor. De dieselmotor draait met een constant toerental voor een optimaal brandstofverbruik en drijft de generator aan. De voortstuwing wordt geleverd door een elektromotor die een integraal onderdeel van de aandrijfas vormt. Deze motor genereert ook elektrische energie bij het remmen, wat de noodzaak tot mechanisch remmen minimaliseert en energie bespaart.

Supercondensatorcircuit

De nieuwe Konecranes hybride reachstacker beschikt over een supercondensatorcircuit voor energieopslag dat is aangesloten op het elektrische systeem. Dit circuit slaat het herwonnen elektrische vermogen op voor later hergebruik en staat de dieselgenerator bij in de levering van elektriciteit bij piekmomenten in de vermogensvraag. Anders Nilsson, Technical Director, Konecranes Lift Trucks:  “Misschien wordt de dieselmotor van de hybrid reachstacker in de toekomst vervangen door een andere bron van elektrische energie, afhankelijk van de beschikbare technologie en prijs. Voorbeelden hiervan zouden brandstofcellen of een vermogensbuffer kunnen zijn, die kunnen worden opgeladen via het elektrisch net.”

Reageer op dit artikel