nieuws

‘Borchwerf ligt in het hart van het Antwerpse achterland

Warehousing

Een delegatie verladers en logistiek dienstverleners uit de haven van Antwerpen kreeg donderdag de vestigingsmogelijkheden voorgeschoteld op Borchwerf II, een van de meest succesvolle logistiek bedrijvenparken van Nederland. Niet alleen de Belgen maar ook de Nederlandse genodigden waren onder de indruk van de activiteiten op dit bedrijvenpark in Oud Gastel in West-Brabant, de Logistieke Hotspot nummer 1 van 2012. “Borchwerf past binnen ons supply chain netwerk”, stelde commercieel directeur Luc Arnouts van het Havenbedrijf van Antwerpen vast.

‘Borchwerf ligt in het hart van het Antwerpse achterland

Het Europese distributiecentrum van Warnaco (distributeur van de kledingmerken Speedo en Calvin Klein) fungeerde donderdag als gastheer voor het goed bezochte Antwerp Supply Chain Forum. De opzet was tweeledig de projectorganisatie Borchwerf II greep de bijeenkomst aan om de Belgen warm te maken voor de vestigingsmogelijkheden op één van de vijf tellende velden van het logistieke bedrijvenpark aan de A17 en het Antwerpse Havenbedrijf beschouwde deze uitwedstrijd als kans om aan te tonen wat voor rol het als wereldhaven kan spelen voor bedrijven bij het optimaliseren van hun supply chain.

Meer dan honderd bedrijven

Leo Welters, directeur van de projectorganisatie Borchwerf II CV, stond in zijn openingswoord uitgebreid stil bij de laatste ontwikkelingen op ‘zijn’ 245 hectare grote multimodale bedrijvenpark direct onder de rook van Roosendaal en hoe hij de relatie ziet met de haven van Antwerpen. “We zijn in 2005 begonnen met de gronduitgifte en inmiddels zijn op Borchwerf meer dan honderd bedrijven gevestigd, waarvan de meeste internationaal georiënteerd zijn. Vier velden A, en het nog in ontwikkeling zijnde B, C en D zijn vooral gericht op de vestiging van grootschalige warehouses. Op deze velden is nog plek voor warehouses variërend van 1 tot 20 hectare.”

Veld F voor e-warehouses

Nieuw in het hart van Borchwerf is veld F. Dit veld is vooral bedoeld voor de vestiging van wat Welters noemde e-warehouses. “E-commerce is de snelst groeiende business. Gevolg is een toenemende vraag naar e-warehouses in verschillende hoedanigheden. Op veld F spelen we hierop in met valley 21, bedoeld voor de vestiging van e-warehouses. Een aantal landelijke en internationale EDC’s van fulfilmentbedrijven en webshops hebben zich hier al gevestigd.”

Springplank voor Vlaamse bedrijven

In de relatie tot haven van Antwerpen stelde Welters dat ‘we goede buren van elkaar zijn’ en dat Borchwerf onderdeel is van het achterland van deze wereldhaven. “Ons park kan daarnaast een springplank vormen voor bedrijven uit Vlaanderen en heel België om goederen te distribueren naar Nederland en richting Duitsland en Oost-Europa. Van de andere kant ligt het voor de hand dat we bedrijven die zich hier vestigen aanmoedigen om gebruik te maken van de haven van Antwerpen voor de im- en export van hun goederen.”

Hollandse koopmansgeest

Tijdens een rondrit per touringcar kregen de forumdeelnemers een indruk van de bedrijvigheid op Borchwerf. De rondrit voerde onder andere langs de distributiecentra van Ceva, Forever Direct EU en het pand van de Rooij Warehousing. Een van de Belgische delegatie leden liet zich tijdens de bustour ontvallen dat dit bedrijventerrein getuigt van een staaltje van Hollandse koopmansgeest waar België nog een voorbeeld aan kan nemen.

Supply chain visie van Antwerpen

Luc Arnouts, commercieel directeur van het havenbedrijf van Antwerpen, stak aansluitend de loftrompet over Borchwerf en de rol die zijn haven kan spelen bij de verdere ontwikkeling van dit bedrijvenpark. “We willen meer zijn dan alleen de grootste binnenhaven ter wereld. Veel havens zien zich namelijk nog teveel als eilanden. In dat kader hebben we een supply chain visie ontwikkeld waarbij we sterk inzetten op de intermodale infrastructuur in het achterland.”

Aansluiting bij regionale knooppunten

Ook stelde Arnouts dat zijn haven op het gebied van toegevoegde waarde, met 5,5 miljoen vierkante meter aan warehouseruimte, veruit de grootste haven van Europa is. “Dat zorgt er voor dat we nadrukkelijk aansluiting willen zoeken met regionale distributieknooppunten met een groot ladingpotentieel zoals in West-Brabant het geval is. Borchwerf is hier een goed voorbeeld van want het ligt als intermodaal knooppunt, nog meer nog dan Rotterdam, ten volste in het Antwerpse achterland.”

Aansluiting spoorterminal

Ook stelde Arnouts dat Borchwerf aansluiting kan zoeken met de spoorterminal die ten noorden van Antwerpen ligt. “Ik kan me goed voorstellen dat voor de bedrijven op Bedrijvenpark Borchwerf het gebruik van onze intermodale faciliteiten voor de hand ligt. Een derde van ons transport naar het achterland gaat over water, zoals via de Rijn-Schelde verbinding naar Duisburg en verder of via het Albertkanaal naar andere delen van West-Europa.”

Volgens Arnouts is dat een van de redenen dat een aantal bedrijven in Noord-Brabant inmiddels gebruik maakt van de havenfaciliteiten van Antwerpen. “Mogelijk is het goed om hierover eens van gedachten te wisselen met de verantwoordelijke overheden. Wij willen in gesprek met de provincie Noord-Brabant voor afstemming over de raakvlakken op belangrijke beleidsthema’s, zoals duurzaamheid, intermodaal transport en optimalisatie van de supply chains.”

EDC van Warnaco

Het forum werd afgesloten met een rondleiding door het EDC van Warnaco dat overigens twee weken geleden is ingelijfd door het Amerikaanse PVH-modeconcern onder andere eigenaar van het Tommy Hilfiger kledingmerk. In dit EDC, dat voornamelijk Calvin Klein ondergoed en jeans distribueert, werken 300 mensen. Het pand is in 2010 geopend en sinds 2012 volledig operationeel en verwerkt 32 gemiddeld 32 miljoen units (inbound en opslag) per jaar. “We zijn klaar voor zestig miljoen units”, aldus Mies van Grunsven, vice president distribution Europe van Warnaco, voorafgaand aan de rondleiding.

Reageer op dit artikel