nieuws

Lau van Haren neemt coldstore-reachtruck in gebruik

Warehousing

Coldstore bedrijven slaan hun producten op in extreem lage temperatuur. Vaak wel tot -30 graden. Magazijntrucks die worden gebruikt in dit soort extreme omstandigheden dienen speciale aanpassingen te hebben om goed te kunnen functioneren in lage temperaturen. Lau van Haren Logistics & Coldstore heeft sinds kort een nieuwe BT RRE200 reachtruck in gebruik genomen. Een heftruck met speciale aanpassingen voor een coldstore omgeving.

Lau van Haren neemt coldstore-reachtruck in gebruik

Lau van Haren Logistics & Coldstore verzorgt de opslag en het invriezen van vleesproducten. Tevens heeft het bedrijf de mogelijkheid om producten in te pakken. Sinds het ontstaan van het bedrijf in 1929 is het flink uitgebreid. Met de bouw van een nieuwe vriescel is de totale opslagcapaciteit nu ruim 10.000 palletplaatsen. “Bij de bouw van onze nieuwe vriescel zijn wij meer de hoogte in gegaan. De tarieven blijven onder druk staan dus je moet zoveel mogelijk pallets kwijt op één m2”, vertelt manager Wieck van Haren. “Een van de uitgangspunten om voor Toyota te kiezen was de hoge restcapaciteit van de truck. Daarnaast steekt de service van Toyota er ver bovenuit.”

 

Restcapaciteit

Waar concurrenten achterblijven voldoet de BT RRE200 wel aan de eisen van Lau van Haren: “Omdat wij op hoogte zware lasten wegzetten is de BT RRE200 reachtruck ideaal. De truck heeft voldoende restcapaciteit om op 11 meter pallets van 1.000kg weg te zetten”, aldus Van Haren. Door het plaatsen van een kleurencamera tussen de lepels is het zicht op hoogte voor de chauffeurs veel beter. “Door een cabine is het zicht vaak al wat minder. Onze chauffeurs hebben nu door de camera prima zicht om de pallet te handelen en hoeven niet meer te ‘gokken’ met insteken. Dit zorgt niet alleen voor minder schade maar ook voor meer rust bij de chauffeurs.”

 

Minder ziekteverzuim

In een vries- en koelomgeving is het ziekteverzuim hoger vanwege de extreme omstandigheden. Lau van Haren heeft gekozen voor een truck met verwarmde cabine. “Sinds 2000 rijden wij in magazijntrucks met een cabine. Wij zouden écht niet meer anders willen. Het rendement en plezier in het werk is veel hoger dan in een truck zonder cabine en het draagt bij aan een lager ziekteverzuim”, vervolgt Van Haren.

 

Anti-condens folie

Een veel voorkomend probleem in koel- en vriesruimte is het ontstaan van condensvorming. De trucks zijn daarom aangepast om condensvorming tegen te gaan. Toyota Material Handling heeft in het bedrijf Zeffex een partner gevonden voor een effectieve oplossing tegen condensvorming. De ramen van de magazijntruck worden gecoat met een speciaal anti-condens folie. Het speciale folie zorgt ervoor dat er geen condens op de ruiten ontstaat als de truck door een ruimte rijdt waar een andere temperatuur heerst. Van Haren: “De verwarmde ruiten zijn erg duur en gaan nog wel eens kapot. De vervangingswaarde komt er dan nog eens bovenop. Het anti-condens folie is goedkoper en werkt perfect om condens tegen te gaan. Door het aanbrengen van het anti-condens folie op de ruiten besparen wij op hoge reparatiekosten.”


Service

Toyota Material Handling verzorgt de service op alle trucks bij Lau van Haren. “Door de goede samenwerking met Toyota en hun uitstekende service hebben wij niet alleen de BT en Toyota trucks in onderhoud bij Toyota, maar ook de trucks van andere merken,” aldus Van Haren.

 

Lees ook het artikel in de oktober editie van Logistiek Magazine.

Reageer op dit artikel