nieuws

Aandacht voor ergonomie loont

Warehousing

Het onderwerp ergonomie in het magazijn verovert de aandacht in logistiek Nederland. Er worden goede stappen gezet, maar het kan en moet nog beter, zo bleek tijdens het seminar van BMWT op Logistica 2012.

Aandacht voor ergonomie loont

“Ergonomie moet planmatig benaderd worden en systematisch worden uitgewerkt.” Met die woorden opende BMWT directeur Antoon van Loon het seminar op beursdag twee. BMWT had een drietal sprekers uitgenodigd om hun kennis en ervaringen te delen op het gebied van fysieke belasting in het magazijn.
Michiel de Looze van TNO beet het spits af. De professor gaf inzicht in de verschillende vormen van fysieke belasting die voorkomen in magazijnen. “Zwaar werk is niet erg, maar er zijn grenzen. Belangrijk is ook wat je aan de belasting doet als tien procent of meer werknemers serieus klachten hebben.”

Aanlevering goederen
Uit onderzoek door TNO is gebleken dat veel managers en bedrijven zich richten op training, advies en gezondheidschecks, maar dat is niet voldoende, stelde De Looze expliciet aan de tientallen aanwezigen in het publiek. “Het is een deel van het verhaal. Ergonomie begint bij de klant of toeleverancier. Er worden vaak en veel ergonomisch slechte spullen aangeleverd.”

Ziekteverzuim
“Als je een magazijn inricht, denk dan ook aan het menselijke aspect”, gaf hij de toehoorders mee. Waarom? Omdat dit ziekteverzuim terugdringt, re-integratie en fitheid bevordert, prestatie bevorderend werkt en het bedrijf een beter imago krijgt. Niet onbelangrijk in verband met de krapte op de arbeidsmarkt.”

Onderzoek
Uit onderzoek van TNO blijkt onder meer dat wanneer iemand 95 procent rechtop kan staan en moet tillen de belasting 1,7 keer groter is dan bij volledig rechtop staan. Wanneer de persoon tachtig procent rechtop kan staan neemt de belasting bijna drie keer toe.

Nissan
TNO heeft onder meer bij Nissan Motor Parts Centre onderzoek gedaan. Arjen Dibbink van Nissan vertelde tijdens het seminar over zijn ervaringen met ergonomie in het magazijn. “ Medewerkers van ons hebben een soort schaatspak met sensoren aangetrokken om te meten wat precies de fysieke belasting is. Eerst zijn we gaan kijken naar het orderverzamelen met karren. Het blijkt dat toch veel kracht nodig is om een kar in gang te brengen en weer af te remmen. Dat heeft niet zoveel te maken met gepickte goederen, want die zijn niet zo zwaar, denk aan ruitenwissers en luchtfilters bijvoorbeeld. Daarom hebben we onderzocht wat het effect is van een hulpmiddel om karren in beweging te zetten – in ons geval was dat Movexx. Dan zie je toch aanzienlijke verschillen.” Ook heeft Nissan het kleingoed en karren op hoogte gebracht, elektrische heftafels en alle goederen boven de twintig kilo gepalletiseerd.

Kaizen
Nissan werkt volgens de Kaizen methode dat verantwoordelijkheid bij de mensen neerlegt. En met succes stelt Dibbink: “Veel van de ideeën komen van de voormannen. Ergonomie is bij ons ook een maand thema.” Medewerkers worden gestimuleerd door middel van een competitie kleine onderwerpen aan te dragen die de fysieke belasting kan verminderen. Ook inventariseert iedere maand de bedrijfsarts op de werkvloer de situatie. Dibbink, dat met zijn magazijn in 201 werd verkozen tot Veiligste magazijn van Nederland, is zeer enthousiast over de aanpak. Zonder dat hij harde cijfers kon overleggen is hij stellig dat het werkt: “Het kortverzuim is minder en de werktevredenheid onder de mensen is toegenomen.”

 

Fysieke arbeid

Bert van de Wijdeven, directeur van Buro voor fysieke arbeid is blij met het voorbeeld van Nissan. Het buro ondersteunt  bedrijven die de fysieke arbeid op een juiste manier willen aanpakken.  De directeur gaf ook aan dat het nog beter moet in Nederland. “Enkele honderdduizenden mensen in de logistiek doet fysiek werk.” Om dit in goede banen te leiden, adviseert hij managers meer te richten op de uitvoer van het werk. “De leidinggevende moet daarom verstand hebben van fysieke belasting.” Hersteltraining is in de topsport normaal. In het bedrijfsleven kan extra aandacht geen kwaad.”

Ook is aandacht voor de leefstijl essentieel, meent hij. “Uit cijfers van het CBS blijkt dat laagopgeleiden vijftien jaar minder in gezondheid leven.” Van de Wijdeven pleit voor meer aandacht door middel van gesprekken. Ook pleit hij voor een positievere benadering van bepaalde beroepen zoals de bezorgchauffeur: “Deze heeft een negatief imago: veel sjouwen, alleen een rijbewijs nodig is de perceptie. Maar hij is wel het visitekaartje van het bedrijf, is klantgericht. Maak van werk een vak.”

Reageer op dit artikel