nieuws

Wat maakt de heftruck veiliger?

Warehousing

Veel veiligheidsadviezen in magazijnen richten zich op het gebruik van heftrucks. Maar wat doen heftruckfabrikanten zelf om hun machines zo veilig mogelijk te maken?

Wat maakt de heftruck veiliger?

Diverse slimme aanpassingen bedenken de fabrikanten om in de smaak te vallen bij afnemers, die veiligheid, ergonomie en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. In de zojuist verschenen Veiligheidspecial van Logistiek Magazine staat een uitgebreid overzicht van typische voorzieningen om te voorkomen dat mensen, lading of bedrijfsmiddelen schade oplopen. Hieronder een korte opsomming.

 

Linde introduceert een waarschuwingssysteem voor achteruit rijden. Het nieuwe systeem is het beste te vergelijken met de parkeersensoren op personenauto’s. De units scannen de ruimte achter de truck en maken onderscheid tussen drie zones.

Info: www.motraclinde.nl

 

Nissan brengt een ‘zelfdenkend’ systeem op de markt, dat de vorken zowel beladen als onbeladen laat veren. Het systeem zorgt er voor, dat lading op de vorken minder onderhevig is aan trillen en stoten.

Info: www.nissan-nfe.com

 

BT heeft een optiepakket met onder andere een functie, die de snelheid begrenst op het moment dat daar reden voor is. Zodra de stuuruitslag te groot wordt, gaat de snelheid terug.

Info: www.toyota-forklifts.nl

 

Jungheinrich introduceert een veiligheidssysteem, waarmee vorkheftrucks automatisch afremmen zodra ze een binnenruimte inrijden. Het systeem maakt gebruik van een radar aan het cabinedak van de heftruck.

Info: www.jungheinrich.nl

 

Still kan zijn heftrucks voorzien van een blauw waarschuwingslicht om het risico van botsingen zo klein mogelijk te houden. Het LED lampje schijnt een blauwe stip ongeveer een meter of 5 voor of achter de truck.

Info: www.still.nl

 

Atlet heeft op de nieuwe reachtrucks een systeem geplaatst, dat automatisch de juiste opslaghoogte vindt op het moment, dat de hefsnelheid onder 70 procent van de maximale hefsnelheid komt.

Info: www.atlet.nl

 

Yale kan zijn vorkheftrucks voorzien van in de mast geïntegreerde smalle LED rijlichten, zodat chauffeurs meer zicht krijgen in een donkere omgeving – bijvoorbeeld in een zeecontainer of tussen hoog opgestapelde palletladingen.

Info: www.yale.nl

Reageer op dit artikel